Belirsiz iniş gecikmesine rağmen NASA, Boeing Starliner mürettebatının uzayda “mahsur” kalmadığı konusunda ısrar ediyor

QasiM

Global Mod
Global Mod
Boeing'in Starliner kapsülünün Dünya'ya dönüşü süresiz olarak beklemede NASA Cuma günü yaptığı açıklamada, yeni itici testlerinin sonuçlarının beklendiğini ve geminin Uluslararası Uzay İstasyonu ile buluşması sırasında ortaya çıkan helyum sızıntılarının devam eden analizinin beklendiğini duyurdu.

Ancak ajans yetkilileri, Starliner komutanı Barry “Butch” Wilmore ve yardımcı pilot Sunita Williams'ın uzayda “mahsur” kalmadığı konusunda ısrarcı.

Uluslararası Uzay İstasyonundaki bir kamera, devam eden test uçuşunun başlarında iki uzay aracı Kuzey Afrika, Mısır ve Orta Doğu üzerinde seyrederken, Boeing'in Starliner mürettebat feribotunun muhteşem görüntüsünü yakaladı. Uzay aracının ana itiş sisteminin bulunduğu beyaz tambur şeklindeki servis modülü, gri koni şeklindeki mürettebat kapsülünün tabanına tutturulmuştur.


NASA



NASA Ticari Mürettebat Programı yöneticisi Steve Stich, telekonferans sırasında muhabirlere “Bugün hedeflenen bir (iniş) tarihimiz yok” dedi. “Bu testleri tamamlayana kadar belirli bir tarih hedeflemeyeceğiz.


“Yani esasen, testi tamamlamak, hata ağacını tamamlamak, bu analizi (görev yönetimi ekibine) getirmek ve ardından kurum düzeyinde bir inceleme yapmak gerekiyor. Sonra da planın geri kalanını, ayrılmadan inişe kadar planlayacağız. İyi bir yolda olduğumuzu düşünüyorum.”

NASA ve Boeing'in sorunu Starliner'ın helyum hatlarını, iticileri ve diğer kritik sistemleri barındıran servis modülü, yeniden girişten önce atılıyor ve atmosferde yanıyor.

Mühendisler olaydan sonra donanım üzerinde çalışamayacaklar ve sonuç olarak Wilmore ve Williams eve dönmeden önce mümkün olduğu kadar çok veri toplamak istiyorlar.

Ancak mürettebatın uzay istasyonundaki kalış süresinin analizler devam ederken sürekli uzatılması, bazı gözlemcilerin Wilmore ve Williams'ın yörüngede mahsur kaldığı sonucuna varmasına yol açtı. Bu intiba, NASA'dan güncelleme gelmemesi ve hedef iniş tarihinin sürekli ertelenmesi nedeniyle yerleşmiş görünüyor.

Boeing'in Starliner program yöneticisi Stich ve Mark Nappi, açıklamanın yanlış bir tanımlama olduğunu söyledi.

Nappi, “Orada olan şeyleri okumak oldukça acı verici” dedi. “Gerçekten iyi bir test uçuşu gerçekleştirdik… ve oldukça olumsuz bir şekilde değerlendiriliyor. ISS'de sıkışıp kalmıyoruz. Mürettebat herhangi bir tehlikede değil ve Suni ile Butch'u geri getirmeye karar verdiğimizde artan bir risk yok. dünyaya.”

Stich, “Butch ve Suni'nin uzayda mahsur kalmadıklarını çok açık bir şekilde belirtmek istiyorum. Planımız onları Starliner'da geri döndürmeye devam etmek ve doğru zamanda evlerine geri döndürmek. Son dönüş için oraya varmak için biraz daha çalışmamız gerekecek, ancak uzay istasyonunda güvendeler. Uzay araçları iyi çalışıyor ve uzay istasyonunda geçirdikleri zamanın tadını çıkarıyorlar.” diye ekledi.

Starliner, programın ilk pilotlu test uçuşunda 5 Haziran'da, bilinen bir helyum sızıntısıyla fırlatıldı. Diğer dördü, Starliner'ın yaklaşımını ince ayarlamak için jetler hızla titreştirildiğinde, geminin uzay istasyonuyla buluşması sırasında gelişti.

Uzay aracının Atlas 5 fırlatıcısına bağlanmak üzere kaldırıldığı sırada Starliner'ın servis modülünün bir başka görüntüsü.


Birleşik Fırlatma İttifakı



İstasyona yanaşıldığında helyum sistemini izole etmek için vanalar kapatılır ve herhangi bir ek sızıntı ortadan kaldırılır. Ancak Wilmore ve Williams yola çıkıp eve doğru yola çıktıklarında, hatlara veya manifoldlara yeniden basınç vermek için vanalar yeniden açılacak.

Stich, bilinen sızıntılara rağmen uzay aracının eve dönmek için ihtiyaç duyduğu helyum miktarının 10 katı kadar helyuma sahip olacağını ancak mühendislerin, sistem yeniden basınçlandırıldığında sızıntıların daha da kötüleşmeyeceğinden emin olmak istediklerini söyledi.

Starliner'ın servis modülündeki arkaya bakan beş itici de 6 Haziran'da uzay istasyonuna yaklaşırken beklendiği gibi çalışmadı.

Yerleştirmenin ardından, beş jetten dördü başarılı bir şekilde test atışları yaptı ve beklenenden biraz daha düşük güç seviyelerine rağmen, ayrılma ve yeniden giriş için iyi oldukları düşünülüyor. Beşinci itici “ateşli” değildi çünkü daha önceki performansı gerçekten başarısız olduğunu gösteriyordu.

Ancak yöneticiler diğer dördünde beklenmedik davranışlara neyin sebep olduğunu bulmak istiyor. Gelecek haftadan itibaren, Starliner'dakilerin aynısı olan yeni bir itici, New Mexico'daki White Sands'deki bir hükümet tesisinde, tıpkı Starliner'ın randevusu ve yanaşması sırasında yörüngedekilerin ateşlendiği gibi test ateşine tabi tutulacak.

Stich, “Bu profili yeniden oluşturacağız” dedi. “Sonra, (bağlamadan ayrılma ve yeniden giriş aşaması) aşaması için iticiye oldukça agresif bir profil yerleştireceğiz.”

Starliner yardımcı pilotu Sunita Williams (solda) ve komutan Barry “Butch” Wilmore, ilk fırlatma denemeleri için Kennedy Uzay Merkezi'ne vardıktan kısa bir süre sonra gazetecileri selamladı ve fotoğraf çektirdi.


NASA



Arkaya bakan iticilerdeki aksaklıkların, Starliner'ın güneşe göre konumundan kaynaklanan normalden yüksek sıcaklıklardan veya uçuş yazılımı tarafından yönetilen hızlı, tekrarlayan ateşleme dizisinden kaynaklanmış olması mümkün. Ya da her ikisi de.

“Birkaç hafta” sürmesi beklenen yer testleri bir şekilde kanıt sağlayabilir.

“Bu, tıpkı uzayda sahip olduğumuz gibi bir iticiyi yerde incelemek için gerçek bir fırsat olacak, detaylı bir inceleme,” dedi Stich. “Bu testler tamamlandıktan sonra, iniş planına bakacağız.”

Mürettebatın uzayda mahsur kaldığı izlenimine gelince, Stich ve Nappi, Çarşamba günü, uzay istasyonundan biraz daha alçak ve daha eğik bir yörüngede bulunan kullanılmayan bir Rus uydusunun, 100'den fazla parçadan oluşan takip edilebilir enkaz üreten felaket niteliğinde bir “olay” yaşadığını belirttiler.

Uçuş kontrolörleri enkazın gidişatını değerlendirirken, uzay istasyonunun dokuz kişilik mürettebatına, hasar verici bir çarpışma durumunda derhal ayrılmaya ve Dünya'ya dönmeye hazır olarak ilgili uzay aracında “yerlerinde saklanmaları” söylendi.

İki Rus kozmonot ve NASA'dan Tracy Dyson, Soyuz feribot gemisine binerken, üç NASA astronotu ve bir başka kozmonot, SpaceX Crew Dragon'a bindi. Wilmore ve Williams, Starliner'ın içindeki güvenli sığınaktan çıktılar ve eğer gerekliyse eve uçma izni verildi.

Yaklaşık bir saat sonra mürettebata normal işlerine dönmeleri için izin verildi. Starliner'ın güvensiz olduğu düşünülseydi, Wilmore ve Williams'a muhtemelen Crew Dragon'a sığınmaları söylenirdi. Ama bu durum böyle değildi.

Nappi, “UUİ'de acil bir durumda cankurtaran botu olma onayımız var” dedi. “Bu, Starliner'la istediğimiz zaman geri dönebileceğimiz anlamına geliyor ve bu, bu hafta kanıtlandı.”



Daha




William Harwood


Bill Harwood, önce United Press International'ın Cape Canaveral büro şefi, şimdi de Haberler'in danışmanı olarak 1984'ten bu yana tam zamanlı olarak ABD uzay programını takip ediyor.