Boeing'in Starliner kapsülü nihayet fırlatıldı ve ilk pilotlu test uçuşu için mürettebatı uzaya taşıyor

QasiM

Global Mod
Global Mod
Altmış yıl içinde ilk kez astronotları taşıyan United Launch Alliance Atlas 5 roketi nihayet Çarşamba günü fırlatıldı ve güvenli bir şekilde yükseltildi Boeing'inuzun süredir gecikiyor Starliner Mürettebat feribotu, ilk pilotlu uçuşu için uzaya, Uluslararası Uzay İstasyonuna çığır açan bir yolculuk.

Güçlü Atlas 5'in Rus yapımı RD-180 birinci aşama motoru saat 22:52'de (EDT) gürleyerek canlandı ve hemen ardından iki askılı katı yakıt güçlendiricinin ateşlenmesi geldi.

United Launch Alliance Atlas 5 roketi, Cape Canaveral fırlatma rampasından kükreyerek uzaklaşıyor ve Boeing'in Starliner mürettebat kapsülünü ilk pilotlu test uçuşu için uzaya fırlatıyor. Teknik sorunlar nedeniyle programın yıllarca gerisinde kalan roket ve uzay aracı, yörüngeye tırmanış sırasında kusursuz bir performans sergiledi.


NASA



Toplamda 1,6 milyon poundluk bir itme kuvveti üreten 57 metrelik Atlas 5, Cape Canaveral Uzay Kuvvetleri İstasyonundaki 41 numaralı pedden görkemli bir şekilde gökyüzüne tırmandı ve uzay istasyonunun yörünge yoluna uyan bir yörünge üzerinde kuzeydoğuya doğru bir yay çizerek uzaklaştı; bu, randevu için bir gerekliliktir. misyonlar.


Otomatik yükselişi izleyenler, daha önce dört uzay uçuşu yapmış, aralarında 11 uzay yürüyüşü yapmış ve yörüngede toplam 500 gün geçirmiş olan kıdemli Donanma test pilotları ve aktif görevli NASA astronotları olan komutan Barry “Butch” Wilmore ve yardımcı pilot Sunita Williams idi.

Wilmore, kalkıştan önce Starliner'ın kokpitindeki kontrolörlere telsizle “İşler zorlaştığında ve çoğu zaman öyle oluyor, biliyoruz ki, işler zorlaşır.” dedi. “Ve öyle. Ve Suni ve ben bu uzay uçuşu hayalini her birinizle paylaşmaktan onur duyuyoruz. O halde haydi başlayalım! Haydi bu rokete biraz ateş koyalım ve onu gökyüzüne doğru itelim!”

Dileğine kavuştu.

Atlas 5, Starliner'ı yörüngeye ulaşmak için gerekli olan hızın çok altında bir hızla düşürdü; bu, büyük bir sorun nedeniyle kendi tahrik sistemi devre dışı kalsa bile mürettebat gemisinin yeniden girip güvenli bir şekilde inmesini sağlamak için bir önlemdi. Ancak hiçbir sorun yaşanmadı ve kalkıştan 31 dakika sonra ateşlenen itici, görevin yükselme aşamasını tamamlayarak gemiyi planlanan yörüngeye oturttu.

Astronotlar daha sonra öğleden sonrayı Starliner'ın manuel kontrollerini ve genel işleyişini test ederek geçirdiler ve ardından Boeing, United Launch Alliance ve NASA'yı uzaya sorunsuz bir tırmanış için tebrik etmek için biraz zaman ayırdılar. Wilmore coşkusunu zar zor zaptedebiliyordu.

Cape Canaveral ve Florida'nın “Uzay Sahili”, roket kuzeydoğuya doğru hızlanarak Uluslararası Uzay İstasyonu'nun ardından yola çıkarken Atlas 5'in altına düşüyor.


NASA



Starliner için “Bu sadece şaşırtıcı, muhteşem bir uzay aracı” dedi. “Boeing muhteşem bir iş çıkardı. Ve şu ana kadar, söylediğim gibi, işler yolunda gitti, muhteşem bir şekilde gitti, böyle ifade etmek gerekirse. Ve herkese çok teşekkürler. ULA? Seni seviyorum. Boeing? Seni seviyorum…Oldu müthiş.”

Starliner'ın uzay istasyonuyla otomatikleştirilmiş 25 saatlik randevusu Perşembe günü, geminin laboratuvara arkadan ve aşağıdan yaklaşmasıyla sona erecek ve ardından saat 12:00'den (EDT) hemen sonra Harmony modülünün ön limanına kenetlenmek üzere yanaşacak.

Uzun zamandır beklenen uçuş, Atlas 5'in astronotlarla birlikte ilk fırlatılışını ve astronot Gordon Cooper'ın 61 yıl önce Mercury programının son uçuşunda sadece birkaç mil öteye havalanmasından bu yana Atlas roket ailesi için ilk fırlatma oldu.

Bu aynı zamanda, 12'si uzay istasyonuna olmak üzere 13 uçuşta 50 astronot, kozmonot ve sivili yörüngeye taşıyan, hâlihazırda çalışır durumda olan ve daha ucuz bir uzay aracı olan SpaceX'in Crew Dragon'una Boeing'in cevabı olan Starliner'ın ilk pilotlu uçuşunu da işaret ediyor. Mayıs 2020'de ilk pilotlu test uçuşu.

Daha büyük bir NASA sözleşmesine rağmen Boeing'in Starliner'ı, SpaceX'in astronotları uzaya göndermesinin dört yıl gerisindedir. Ancak Wilmore ve Williams, çok sayıda yükseltme ve düzeltme sayesinde uzay aracının artık daha güvenli ve daha yetenekli olduğunu söylüyor.

Mürettebatın ilk fırlatma denemesinden önce Williams, “Bunun kolay olduğunu söylemeyeceğim. Bu biraz duygusal bir inişli çıkışlı bir durum,” dedi. Ancak şunu ekledi: “Eninde sonunda buraya varacağımızı biliyorduk. Bu sağlam bir uzay aracı. Şu anda başka bir yerde olmayı gerçekten isteyeceğimi sanmıyorum.”

NASA baş astronotu Joe Acaba (sağda) ve Starliner komutanı Barry “Butch” Wilmore, Kennedy Uzay Merkezi'ndeki mürettebat giyinme odasında bilek güreşi yaparken, Starliner yardımcı pilotu Sunita Williams gülerek izliyor.


NASA



Wilmore ve Williams Perşembe günü uzay istasyonuna yaklaşırken, SpaceX devasa Super Heavy-Starship roketini şirketin Boca Chica, Teksas'taki “Starbase” tesisinden dördüncü test uçuşunda fırlatmayı planlıyor.

Güçlendirici, kalkıştan kısa bir süre sonra Meksika Körfezi'nde kontrollü bir sıçrama girişiminde bulunacak, bu arada Starship'in üst kademesi uzaya doğru devam edecek ve yeniden giriş yapmadan ve Hint Okyanusu'na sıçramadan önce gezegenin etrafında yarım tur atacak.

Önceki üç uçuşta, her iki aşama da uçuş sırasında tahrip edildi, ancak yükseltmeler ve düzeltmeler uygulandığından her fırlatmada performans önemli ölçüde arttı ve SpaceX dördüncü test uçuşunda da aynı şeyin daha fazlasını bekliyor.

Super Heavy'nin Boeing'in Starliner'ı veya uzay istasyonuyla hiçbir ilgisi yok, ancak NASA yakından ilgilenecek çünkü ajans, Artemis programında astronotları ay yüzeyine taşımak için Starship'in bir çeşidini kullanmayı planlıyor. Süper Ağır güçlendiriciyi ve Starship üst aşamasını mükemmelleştirmek bu planlar için çok önemlidir.

Wilmore ve Williams, uzay istasyonuna yanaşmayı ve kozmonotlar Oleg Kononenko, Nikolai Chub ve Alexander Grebenkin'in yanı sıra NASA'dan Matthew Dominick, Michael Barratt, Jeanette Epps ve Tracy Dyson tarafından gemide karşılanmayı planlıyor.

Kononenko, Salı günü beş uçuşla uzaydaki 1000'inci gününü kaydederek, kozmonot Gennady Padalka'nın 2015'te belirlediği 879 gün olan önceki hedefin 220 gün ötesinde, dünyanın en deneyimli uzay adamı unvanını vurguladı.

Starliner'ın geçici olarak 14 Haziran'da ayrılıp Dünya'ya dönmesi planlanıyor, ancak uçuş Amerika Birleşik Devletleri'nin batısındaki çöl iniş alanlarındaki hava koşullarına bağlı olarak uzatılabilir.

Starliner test uçuşu iyi giderse, NASA yöneticileri uzay aracını rutin mürettebat rotasyon uçuşları için sertifikalandırmayı planlıyor ve uzun süreli mürettebat üyelerini altı aylık görev turları için istasyona teslim etmek üzere her yıl bir Crew Dragon ve bir Starliner fırlatıyor.

Kennedy Uzay Merkezi'ndeki Boeing üretim tesisinde fırlatma öncesi işlemler sırasında Starliner kapsülü ve beyaz servis modülü


William Harwood/Haberler



NASA, ajansın uzay istasyonuna uçuşlarda mekik sonrası Rus Soyuz'a olan tek bağımlılığını sona erdirmek için Crew Dragon ve Boeing'in Starliner'ının geliştirilmesini finanse etti. Bir şirketin feribot gemisi herhangi bir nedenle karaya otursa bile teşkilatın karakola mürettebat gönderebilmesini sağlamak için farklı satıcılardan iki uzay aracı sipariş edildi.

Boeing, başlangıçta Starliner'ı ilk pilotlu uçuşuyla 2020'de fırlatmayı planlamıştı ancak uzay aracı, Aralık 2019'daki ilk pilotsuz fırlatma sırasında birçok sorunla karşılaştı. Şirket bu sorunları giderdi ve masrafları kendisine ait olmak üzere ikinci bir mürettebatsız uçuş başlatmayı tercih etti ancak daha sonra uzay aracı, ilk pilotsuz uçuş sırasında birçok sorunla karşılaştı. aşınmış tahrik sistemi valfleriyle ilgili sorunlara.

İkinci, başarılı mürettebatsız test uçuşu nihayet Mayıs 2022'de başlatıldı. Ancak uzay aracı Dünya'ya döndükten sonra mühendisler, geminin içindeki elektrik hatlarının etrafına sarılan koruyucu bandın yangın riski oluşturabileceğini keşfetti. Daha sonra paraşüt koşum konnektörlerinde olası sorunlar buldular. Her şey söylendiğinde ve yapıldığında ilk pilotlu uçuş 2023 yılına ertelendi.

Wilmore ve Williams ilk olarak 6 Mayıs'ta fırlatma için hazırlandılar ancak bir sorun nedeniyle karaya oturdular. Basınç tahliye valfi Atlas 5'in Centaur üst aşamasında.

Daha sonra daha sinir bozucu bir sorun ortaya çıktı: Starliner'ın tahrik sisteminde, kapsülün servis modülündeki 24 düşük güçlü manevra iticisinden birini etkileyen küçük ama kalıcı bir helyum sızıntısı. Görev yöneticileri sonuçta uzay aracını olduğu gibi fırlatmaya karar verdi ve sızıntının herhangi bir inandırıcı güvenlik riski oluşturmadığı sonucuna vardı.

Fırlatma 1 Haziran için yeniden planlandı, ancak mürettebatın ikinci geri sayımı, geri sayımın son anlarını kontrol eden üç ağ bağlantılı sistemden biri olan ULA'nın yerden fırlatma sıralayıcı bilgisayarlarından birinin çalışmaması üzerine T eksi üç dakika 50 saniye işaretinde durdu. benzerleriyle uyumlu.

Sorunun hatalı bir güç kaynağından kaynaklandığı belirlendi. Yedek donanımı kurma ve test etme çalışmaları, Starliner'ın üçüncü fırlatma denemesini Çarşamba gününe erteledi.



Daha




William Harwood


Bill Harwood, önce United Press International'ın Cape Canaveral büro şefi, şimdi de Haberler'in danışmanı olarak 1984'ten bu yana tam zamanlı olarak ABD uzay programını takip ediyor.