Boeing'in Starliner'ı Cumartesi günü uzay istasyonuna fırlatılmaya hazır, mürettebatla ilk uçuşu

QasiM

Global Mod
Global Mod
NASA yöneticileri Cuma günü yaptığı açıklamada, Boeing'in sık sık rötar yapan Starliner mürettebat gemisini Uluslararası Uzay İstasyonu'na uzun süredir beklenen test uçuşu için fırlatmak üzere tüm sistemlerin ikinci bir girişim için “çalışmaya” hazır olduğunu söyledi.

NASA'nın uzay istasyonu programının yöneticisi Dana Weigel, “İstasyon açısından, mürettebatımız ve yer ekiplerimiz açısından, bu görevi uçurmaya hazırız” dedi. “Bu tarihi misyonun eşiğinde olduğumuz için heyecanlıyız.”

Starliner uzay aracı ve Atlas 5 roketi Perşembe günü Cape Canaveral Uzay Kuvvetleri İstasyonundaki 41. ped'e geri çekildi ve Cumartesi günü başka bir fırlatma denemesine zemin hazırlandı.


Birleşik Fırlatma İttifakı



Starliner'ın United Launch Alliance Atlas 5 roketinin üzerinde kalkışının Cumartesi günü saat 12:25'te (EDT) yapılması hedefleniyor; bu, kabaca Dünya'nın dönüşünün Cape Canaveral Uzay Kuvvetleri İstasyonundaki ped 41'i istasyonun yörüngesiyle aynı hizaya getirdiği an.


ULA mühendislerinin rokete yakıt doldurmaya sabah 6:30 civarında başlaması bekleniyor. Kıdemli NASA astronotları Barry “Butch” Wilmore ve Sunita Williams, sırasıyla komutan ve yardımcı pilot olarak görev yapıyor ve kalkışı beklemek için üç saat sonra yola çıkmayı planlıyorlar.

Atlas 5'in Starliner'ı yörüngeye itmesi yaklaşık 12 dakika sürecek ve uzay istasyonuyla 25 saatlik bir randevu başlayacak. Bağlantının pazar günü saat 13.50'de yapılması bekleniyor. Her şey yolunda giderse, Wilmore ve Williams 10 Haziran'da demirden ayrılıp Dünya'ya dönecek ve o sabah, hava durumuna bağlı olarak Arizona veya New Mexico'daki bir çöl bölgesine inecekler.

Gelecek yıl bir Starliner misyonuna komuta etmek üzere eğitim gören astronot Mike Fincke, “Onlarla konuştum ve roketimize, uzay aracımıza, operasyon ekiplerimize ve yönetim ekiplerimize her türlü güvenleri var” dedi. “Kesinlikle gitmeye hazırlar.”

“Gitmeye” hazır olmaktan bahsetmişken, Starliner, bu hafta başında istasyonda arızalananın yerine son dakikada eklenen bir idrar işleme pompası modülünü taşıyacak. 150 kiloluk bileşene yer açmak için mürettebatın bazı kıyafetleri ve diğer kişisel eşyaları gemiden çıkarıldı, ancak genel kıyafetler laboratuvarda saklanıyor ve herhangi bir sorun beklenmiyor.

Weigel, “Çıkarılan iki özel valizin içinde hem Butch hem de Sonny için kıyafetler ve ayrıca kendi benzersiz hijyen malzemelerinden bazıları vardı” dedi. “Tabii ki, gemide sadece jenerik malzemelerden kullanabilecekleri jenerik şampuan, sabun vb. var. Aynı şey kıyafetler için de geçerli ve yapacakları şey de bu.”

Starliner komutanı Barry “Butch” Wilmore (solda) ve hem deneyimli NASA astronotları hem de Donanma test pilotları olan yardımcı pilot Sunita Williams, kalkışı beklemek için bu hafta başında Teksas'tan Florida'ya uçtu.


NASA



Starliner'ın uzun zamandır beklenen uçuşu, NASA'nın Ticari Mürettebat Programında önemli bir dönüm noktasını temsil ediyor; bu program, SpaceX'in Crew Dragon feribot gemilerinin ve Boeing'in Starliner'ının, gemiye binmek için Rusya'ya güvenmek zorunda kalmadan uzay istasyonuna gidiş-dönüş sonrası ulaşım sağlamak üzere geliştirilmesini finanse etti. Soyuz uzay aracı.

NASA, başından beri, sorunlar bir feribot gemisinin uzun bir süre karaya oturmasına neden olsa bile, farklı satıcılardan uzay araçlarının uzay istasyonuna kesintisiz erişim sağlamasını istedi.

SpaceX, 2020 yılında Crew Dragon gemileriyle astronotları uçurmaya başladı ve şu ana kadar 13 uçuşta 50 astronot, kozmonot ve sivili yörüngeye taşıdı. Boeing'in Starliner'ı ise tam tersine, ilk pilotlu uçuşu dört yıl geciktiren ve düzeltilmesi şirkete 1 milyar dolardan fazlaya mal olan sürekli bir sorun akışıyla karşı karşıya kaldı.

Wilmore ve Williams'ın nihayet 6 Mayıs'ta fırlatılma izni alındı. ULA mühendisleri, roketin Centaur üst kademesindeki oksijen tankındaki uygun basıncı korumak için kullanılan tahliye valfinde sorunlar olduğunu bildirdiğinde, kalkış için hazırlanma sürecindeydiler. Vananın performansından memnun değil, görev yöneticileri fırçalama emri verdi.

Atlas 5, ULA'nın Dikey Entegrasyon Tesisine geri çekildi, burada yedek valf takıldı, test edildi ve uçuşa hazır hale getirildi. Bu arada Boeing mühendisleri, Starliner'ın tahrik sistemini basınçlandırmak için kullanılan tesisatta küçük bir helyum sızıntısına işaret eden fırçalama sonrasında toplanan verileri değerlendiriyorlardı.

Sonunda sızıntının, Starliner'ın tambur şeklindeki servis modülünün etrafına monte edilmiş 28 iticiden biri olan özel bir reaksiyon kontrol sistemi jetine giden tesisattan kaynaklandığı belirlendi. Kapsamlı testler ve analizlerden sonra görev yöneticileri uzay aracının bu şekilde güvenli bir şekilde uçabileceği sonucuna vardı Uçuş güvenliğine yönelik inandırıcı bir tehdit olmadan.

Sızıntı uçuş sırasında büyük ölçüde kötüleşirse, söz konusu helyum manifoldu izole edilecek ve iticileri devre dışı bırakılacaktı. Bu, görevin sonunda daha güçlü iticilerin kullanıldığı normal bir yeniden girişi engelleyecektir, ancak etkilenmeyen RCS jetlerinin iki uzun ateşlemesini kullanarak yörüngeden çıkma “yanmasını” gerçekleştirmek için yedek planlar mevcuttur.



Daha




William Harwood


Bill Harwood, önce United Press International'ın Cape Canaveral büro şefi, şimdi de Haberler'in danışmanı olarak 1984'ten bu yana tam zamanlı olarak ABD uzay programını takip ediyor.