Kalıcı helyum sızıntısı, Boeing'in talihsiz Starliner uzay aracı için ek gecikmeyi tetikliyor

QasiM

Global Mod
Global Mod
Boeing'in lansmanı Starliner uzay aracı zaten gecikti Yetkililer Cuma günü yaptığı açıklamada, kapsülün tahrik sistemindeki küçük bir helyum sızıntısıyla ilgili endişeleri gidermek için devam eden çalışmalar nedeniyle önümüzdeki Salı gününden 25 Mayıs'a kadar en az dört gün daha kaydığını söyledi.

Görev komutanı Barry “Butch” Wilmore ve yardımcı pilot Sunita Williams, Florida'nın Cape Canaveral Uzay Kuvvetleri İstasyonundaki Pad 41'den her hafta Cumartesi günü saat 15:09'da (EDT) fırlatılmayı hedefliyor ve bir sonraki hafta Uluslararası Uzay İstasyonuna kenetlenmeyi planlıyor. 26 Mayıs günü saat 16:12'de

Astronotlar Starliner'ın ilk pilotlu test uçuşunu 6 Mayıs'ta gerçekleştirmeyi umuyorlardı ancak geri sayım sürüyor iptal edildi Atlas 5 roketinin Centaur üst kademesindeki oksijen basıncı tahliye valfindeki sorun nedeniyle.

Boeing'in Starliner mürettebat kapsülü, bu ayın başlarında Cape Canaveral Uzay Kuvvetleri İstasyonundaki 41 numaralı fırlatma kompleksindeki United Launch Alliance Atlas 5 roketinin Centaur ikinci aşamasının tepesinde.


Birleşik Fırlatma İttifakı



United Launch Alliance tarafından inşa edilen Atlas 5, rampadan şirketin yakındaki Dikey Entegrasyon Tesisine götürüldü ve burada şüpheli valf değiştirildi ve fırlatma için uygun hale getirildi.


Starliner'ın yakıt basınçlandırma sistemindeki ilgisiz helyum sızıntısı, fırlatma için ilk geri sayım sırasında fark edildi, ancak uçuş için güvenli sınırlar içinde kaldı. Atlas 5 ve Starliner'ın oksijen valfinin değiştirilmesi için VIF'ye geri alınmasının ardından yöneticiler helyum sorununu daha yakından incelemeye karar verdi.

Sızıntı, Starliner'ın tambur şeklindeki servis modülünün dış kısmı etrafına yerleştirilmiş dört “köpek kulübesi” düzeneğinden birinin içindeki 2 numaralı helyum manifoldunu oluşturan tesisatta tespit edildi. Her köpek kulübesinde dört adet Yörünge Manevrası ve Tutum Kontrolü (OMAC) iticisi ve dört adet küçük reaksiyon kontrol sistemi manevra jeti bulunur.

Basınçlı helyum gazı, itici gazları her köpek kulübesindeki roket motorlarına ve ayrıca yörüngeye giderken Atlas 5'te yalnızca felaketle sonuçlanacak bir sorun olması durumunda ateşlenecek olan dört güçlü fırlatma durdurma motoruna itmek için kullanılıyor.

Mühendisler sızıntının tespit edildiği flanştaki cıvataları sıktılar, hatlara basınç uyguladılar ve ardından sızıntının hala mevcut olup olmadığını belirlemek için testler yaptılar. Bu arada lansmanın 21 Mayıs'ta yapılması yeniden hedeflendi.

Ancak yapılan testlerde sızıntının hâlâ mevcut olduğu ortaya çıktı. Misyon yöneticileri sorunu çözmek için bir dizi seçeneği değerlendirdi ancak Cuma günü, şu anda istikrarlı ve kabul edilebilir sınırlar içinde olan sızıntının daha da kötüleşmeyeceğini gösterecek ek veri incelemeleri ve analizlerini bekleyerek 25 Mayıs'ta bir lansman fırsatına doğru ilerlemeye karar verdiler. uçuşta.

NASA bir blog yazısında, “Basınç testi flanştaki sızıntının stabil olduğunu ve uçuş sırasında bu seviyede bir risk oluşturmayacağını gösterdi” dedi. “Testler aynı zamanda itici sistemin geri kalanının tüm servis modülü boyunca etkili bir şekilde yalıtıldığını da gösterdi.

“Boeing ekipleri, sistemin uçuş sırasında yeterli performans kapasitesini ve uygun yedekliliği korumasını sağlamak için operasyonel prosedürler geliştirmek için çalışıyor. Bu çalışma ilerledikçe, (görev yöneticileri) nihai bir karara varmak için önümüzdeki birkaç günü verileri ve prosedürleri gözden geçirecekler. Uçuş geri sayımına geçmeden önce.”

Atlas 5 ve Starliner uzay aracı şu anda United Launch Alliance'ın Dikey Entegrasyon Tesisi'nde bulunuyor; burada, güçlendirici bu ayın başlarında kalkış için fırlatma rampasına konumlandırılırken roketin arkasında görülen bina.


Birleşik Fırlatma İttifakı



Her ikisi de kıdemli Donanma test pilotları ve aralarında istasyona dört uçuş bulunan astronotlar olan Wilmore ve Williams, ek uçuş simülasyonlarına katılmak için 6 Mayıs'taki çalılıktan sonra Houston'daki Johnson Uzay Merkezine geri uçtular. Gelecek hafta Florida'ya dönmeleri bekleniyor.

Starliner, mekik programının 2011 yılında kullanımdan kaldırılmasının ardından NASA tarafından sipariş edilen, ticari olarak geliştirilen iki mürettebatlı feribot gemisinden biridir. SpaceX, mekik programının geliştirilmesi için 2,6 milyar dolar değerinde bir sözleşme kazandı. şirketin Crew Dragon uzay aracı ve Boeing, Starliner'ın geliştirilmesi için 4,2 milyar dolar ödül aldı.

NASA, bir şirketin feribot gemisini karaya koyan bir sorun olsa bile ajansın astronotları uzay istasyonuna ulaştırmanın bir yolunu bulabilmesini sağlamak için farklı inşaatçılardan uzay aracı istedi.

SpaceX, ilk iki kişilik ekibini 2020 yılında başlattı. O zamandan bu yana şirket, istasyona NASA sponsorluğunda sekiz mürettebat rotasyon uçuşu, laboratuvara üç ticari araştırma misyonu ve özel olarak finanse edilen, iki erkek, iki kadından oluşan bir gezi başlattı. alçak Dünya yörüngesine. Toplamda 50 kişi Crew Dragons ile uzaya uçtu.

Wilmore ve Williams, Aralık 2019'daki ilk pilotsuz test uçuşu sırasında yaşanan büyük yazılım sorunları ve Mayıs 2022'deki ikinci mürettebatsız test görevini geciktiren aşınmış tahrik sistemi valfleri gibi bir dizi teknik aksaklığın ardından Starliner'da uçan ilk astronotlar olacak.

Mühendisler, kısa devre durumunda yangın riski oluşturan paraşüt kablo demeti konnektörleri ve kabloların etrafına sarılan koruyucu bantlarla ilgili sorularla karşılaştılar. Bu sorunları düzeltmeye yönelik çalışmalar ve diğerleri, ilk pilot lansmanı bu aya erteledi.



Daha




William Harwood


Bill Harwood, önce United Press International'ın Cape Canaveral büro şefi, şimdi de Haberler'in danışmanı olarak 1984'ten bu yana tam zamanlı olarak ABD uzay programını takip ediyor.