NASA, Boeing'in talihsiz Starliner'ı için bir erteleme daha emretti

QasiM

Global Mod
Global Mod
Boeing'in sık sık rötar yapan Starliner uzay aracını Cumartesi günü ilk mürettebatlı test uçuşunda fırlatma planları, yöneticilere küçük bir olayı değerlendirmeleri için daha fazla zaman vermek amacıyla Salı gecesi askıya alındı. Geminin sevk sisteminde helyum sızıntısı. Yeni bir lansman hedefi açıklanmadı.

Starliner'ın mürettebatı – komutan Barry “Butch” Wilmore ve yardımcı pilot Sunita Williams – Houston'daki Johnson Uzay Merkezi'nde kaldılar ve Uluslararası Uzay İstasyonuna fırlatma için son hazırlıkları yapmak üzere Kennedy Uzay Merkezi'ne ne zaman gideceklerine dair haber beklediler.

Boeing'in Starliner uzay aracı, bu ayın başlarında Cape Canaveral Uzay Kuvvetleri İstasyonunda United Launch Alliance Atlas 5 roketinin üzerinde görülüyor. Mühendisler, Starliner'ın tahrik basınçlandırma sisteminde küçük ama kalıcı bir helyum sızıntısı nedeniyle “olduğu gibi” fırlatmanın gerekçesini gözden geçirirken, roket ve kapsül şu anda yakındaki bir işleme tesisinde muhafaza ediliyor.


Birleşik Fırlatma İttifakı



NASA ve Boeing yöneticilerinin uzay aracını, geminin tahrik basınçlandırma sisteminde küçük ama kalıcı bir sızıntıyla “olduğu gibi” fırlatmanın güvenli olacağı konusunda anlaştıklarını varsayarak Cumartesi günü öğleden sonra 3:09'da (EDT) yola çıkmayı ummuşlardı.


Ancak Salı günü erken saatlerde çok sayıda kaynak, sızıntının uçuş sırasında daha da kötüleşmeyeceği varsayımıyla uzay aracının fırlatılmasının gerekçesini tartışmak üzere ek toplantılar planlandığından bu seçeneğin artık masada olmadığını söyledi.

Salı günü geç saatlerde yapılan kısa bir açıklamada NASA şunları söyledi: “Ekip iki gün üst üste toplantılar yaparak uçuş mantığını, sistem performansını ve yedekliliği değerlendiriyor. Bu alanlarda hâlâ ileriye dönük çalışmalar var ve bir sonraki olası fırlatma fırsatı hâlâ tartışılıyor.” “

NASA, analizin ne zaman tamamlanabileceğini veya başka bir fırlatma girişiminin ne zaman yapılabileceğini duyurmadı. Starliner'ın istasyonun yörüngesine uyum sağlama yeteneğine bağlı olarak Cumartesi ve Pazar ötesindeki yakın vadeli fırlatma fırsatları 28 Mayıs ve 1, 2, 5 ve 6 Haziran'dır.

Son gecikme, 2019'daki ilk pilotsuz test uçuşunun yazılım sorunları ve iletişim aksaklıkları nedeniyle raydan çıkmasından bu yana sürekli olarak sinir bozucu komplikasyonlara maruz kalan talihsiz Starliner için tanıdık bir aksilikti. İkinci bir mürettebatsız test uçuşu başlatıldı ve genel olarak başarılı olsa da, Dünya'ya döndükten sonra daha fazla sorun keşfedildi.

Helyum sızıntısı ilk olarak 6 Mayıs'taki fırlatma denemesi sırasında tespit edildi. O sırada mühendisler sızıntı oranının fırlatmaya izin verecek kadar küçük olduğu sonucuna vardı, ancak geri sayım durduruldu Atlas'ın kurucusu United Launch Alliance'taki mühendisler, roketin Centaur üst kademesindeki oksijen basıncı tahliye valfinde olağandışı bir davranış fark ettikten sonra.

Yöneticiler sonunda vanayı değiştirmek için roketi şirketin Dikey Entegrasyon Tesisine geri götürmeye karar verdi. Bu çalışma sorunsuz bir şekilde tamamlandı ve yeni valfin uçuşa açılması sağlandı.

Boeing mühendisleri, Starliner'ın tambur şeklindeki servis modülünün dış kısmına monte edilen dört “köpek kulübesi” tertibatından birindeki belirli bir reaksiyon kontrol sistemi iticisine kadar takip edilen helyum sızıntısının daha kapsamlı bir değerlendirmesini gerçekleştirmek için gecikmeden yararlandı.

Her köpek kulübesinde dört adet yörünge manevrası ve durum kontrolü (OMAC) iticisi ve dört adet daha küçük reaksiyon kontrol sistemi manevra jeti bulunur. Basınçlı helyum gazı, itici gazları her köpek kulübesindeki roket motorlarına ve ayrıca yalnızca ciddi bir güçlendirici arızası durumunda ateşlenecek olan dört güçlü fırlatma durdurma motoruna itmek için kullanılır.

Mühendisler, sızıntının tespit edildiği flanşın etrafındaki cıvataları sıktı, hatlara basınç uyguladı ve ardından sızıntının hala mevcut olup olmadığını belirlemek için testler yaptı. Bu arada lansman 21 Mayıs olarak yeniden hedeflendi ve ardından testler sızıntının hala mevcut olduğunu ortaya çıkardığında mühendislere verileri değerlendirmeleri için daha fazla zaman vermek amacıyla Cumartesi gününe ertelendi.

Uçuş şu anda süresiz olarak durduruldu ve devam eden analizin sonuçları bekleniyor.



Daha




William Harwood


Bill Harwood, önce United Press International'ın Cape Canaveral büro şefi, şimdi de Haberler'in danışmanı olarak 1984'ten bu yana tam zamanlı olarak ABD uzay programını takip ediyor.