NASA, helyum sızıntılarını ve itici sorunlarını daha ayrıntılı incelemek için Starliner'ın uzay istasyonundaki kalış süresini uzattı

QasiM

Global Mod
Global Mod
NASA'nın Salı günü yaptığı açıklamaya göre, Boeing'in sızıntıya yatkın Starliner kapsülü, dört gün daha Uluslararası Uzay İstasyonu'na kenetlenmiş durumda kalacak ve 20-20 Haziran'daki uzatmalı uçuş süresini tamamlamak üzere 26 Haziran'da New Mexico'daki White Sands'e şafak öncesi inişle Dünya'ya dönecek. günlük test uçuşu – astronotların gemide olduğu ilk uçuş.

Ek yanaşma süresi, Starliner komutanı Barry “Butch” Wilmore ve yardımcı pilot Sunita Williams'a istasyonda yardım etmeleri için daha fazla zaman tanıyacak, bu arada uçuş kontrolörleri kapsülün tahrik sisteminde bilinen beş helyum sızıntısı nedeniyle telemetriyi incelemeye ve yeniden giriş planlarını tamamlamaya devam edecek. ve birden fazla manevra yapan jette beklenmeyen davranışlar.

Uçuşun geri kalanında bir jet kullanılmayacak, ancak diğer şüpheli iticiler Cumartesi günü yapılan bir test sırasında başarıyla “ateşlendi” ve bu da yöneticilere Starliner'ı yeniden giriş ve iniş için yörüngeden çıkarmak için gerektiği gibi çalışacaklarına dair güven verdi. .

İki uzay aracı Kuzey Afrika'nın üzerinden geçerken, arka planda Nil nehri, Süveyş Körfezi ve 260 mil aşağıdaki Kızıldeniz'in yer aldığı Boeing'in Starliner mürettebat feribotunun Uluslararası Uzay İstasyonu'nun ön limanına yanaşmasının muhteşem bir görüntüsü.


NASA



Helyum sızıntılarına gelince, mühendisler uzay aracında uçuşun geri kalanı için gereken miktarın 10 katından fazlasının bulunduğunu söylüyor. Cumartesi günkü sıcak ateş testi sırasında sızıntı oranları, telemetrinin görevde daha önce gösterdiğinden daha azdı, ancak mühendisler hala sistemin davranışını daha iyi anlamak için verileri değerlendiriyor.


Boeing'in Starliner program yöneticisi Mark Nappi, “Helyum sistemimizin tasarlandığı gibi performans göstermediğini öğrendik. Yönetilebilir olmasına rağmen hâlâ tasarladığımız gibi çalışmıyor” dedi. “O halde bunu çözmemiz gerekiyor.”

İticilere gelince, “uçuş profilimizde ve/veya parametrelerimizde… iticilerimizin (beklendiği gibi) performans göstermediği bazı şeyler var. Bu yüzden bunu çözmemiz gerekiyor.” Ancak Boeing'in, Starliner tekrar uçmadan önce “sıkıntılar” olarak tanımladığı her iki sorunu da “tamamen ortadan kaldırmayı” planladığını söyledi.

“Durumla ilgili iyi olan şey, ISS'de biraz daha uzun süre kalabilmemiz ve mümkün olduğu kadar çok veri alabilmemiz, böylece bunu elimizden gelen en iyi şekilde tam olarak anlayabilmemiz.”

Bu arada NASA'nın Ticari Mürettebat Programı yöneticisi Steve Stich, Starliner'ın Wilmore ve Williams'ı, acil ayrılmayı gerektiren bir sorun ortaya çıkarsa olduğu gibi güvenli bir şekilde Dünya'ya geri taşıyabileceğini söyledi.

Ancak şu anki haliyle Wilmore ve Williams, 25 Haziran'da saat 22:10'da (EDT) uzay istasyonunun ön limanından ayrılacak ve geminin kıç tarafındaki iticilerini ateşleyerek ertesi günün erken saatlerinde yörüngeden ayrılacak ve bir paraşüt kuracaklar. – White Sands'e hava yastığı destekli iniş 04:51 EDT'de.

Wilmore ve Williams'ın yola çıkmasından bir gün önce, ISS astronotları Tracy Dyson ve Mike Barratt, hatalı bir radyo vericisini almak ve herhangi bir mikroorganizma olup olmadığını öğrenmek için istasyonun havalandırma deliklerinin ve istasyonun hava kilidinin yanından örnekler toplamak üzere bir uzay yürüyüşü veya EVA için istasyonun dışına çıkmayı planlıyor. dışarı çıkmayı ve uzayın zorlu ortamında hayatta kalmayı başardılar.

Planlanan üç uzay yürüyüşünün ilki olan 13 Haziran'daki ilk deneme sırasında Dyson ve asıl ortağı Matthew Dominick, hava kilidinden asla çıkamadı. Dominick bir uzay giysisi “rahatsızlık sorunu” bildirdi ve EVA iptal edildi.

NASA yöneticileri, Dominick'in giysisindeki sorunu araştırıp düzeltmek ve mevcut hava kilidi oksijen miktarı göz önüne alındığında, Dyson ve Barratt ile orijinal uzay yürüyüşünü yeniden denemeye ve ikinci ve üçüncü geziler için planlanan görevleri birleştirmeye zaman ayırmak yerine, ikinci ve üçüncü geziler için planlanan görevleri birleştirmeye karar verdi. 2 Temmuz'da tek bir gezi.

Starliner, 6 Haziran'da Uluslararası Uzay İstasyonuna yaklaşıyor.


NASA



Ancak uzay yürüyüşü programı, yakın vadede en önemli öncelik olan Starliner'ın kenetlenmesine bağlı.

Zaten programın dört yıl gerisinde kalan Starliner, 5 Haziran'da başlatıldıAtlas 5 roketindeki sorunlar, geri sayım bilgisayarındaki sorun ve kapsülün iticilerini basınçlandırmak için kullanılan sistemdeki ilk helyum sızıntısı nedeniyle planlanandan bir ay sonra.

NASA ve Boeing yöneticileri, sızıntının güvenlik tehdidi oluşturamayacak kadar küçük olduğuna karar verdi ve geminin fırlatılmasına izin verildi. Ancak yörüngeye girdikten sonra ve uzay istasyonuna giderken, Dört helyum sızıntısı daha ortaya çıktı ve Starliner'ın uçuş bilgisayarı, telemetri fırlatma öncesi beklentileri karşılamadığında yedi manevra jetini devre dışı bıraktı.

Stich, cumartesi günü yapılan sıcak ateş testinin, kenetlenme sonrası manevralar için gerekli jetleri gösterdiğini ve kritik yörüngeden çıkarma “yanmasının”, gemiyi yeniden giriş için yörüngeden çıkarmak için gerektiği gibi çalışacağını söyledi. Benzer şekilde, mühendislerin helyum sızıntılarının, bir veya daha fazlası bağlantıdan ayrıldıktan sonra kötüleşse bile yönetilebileceğinden emin olduklarını söyledi.

Ancak uzay istasyonuna kenetlenen ek günler, mühendislere verileri gözden geçirmeleri ve iticilerin ve helyum basınçlandırma tesisatının bulunduğu Starliner servis modülünden gelen telemetriyi izlemeleri için daha fazla zaman verecek. Servis modülü yeniden girişten önce atılacağı ve atmosferde yanacağı için mühendisler gerçek donanımı inceleyemeyecek.

Stich, “Bunun mürettebatlı bir araç olduğu göz önüne alındığında fazladan zaman ayırıyoruz, çevrilmemiş taş bırakmadığımızdan emin olmak istiyoruz” dedi. “Ayrıca sistemlere ve sistemler arasındaki potansiyel etkileşime bakmak ve geri dönmeden önce hiçbir şeyi kaçırmadığımızdan emin olmak istiyoruz.”

“Aracın biraz daha uzun süre kalması hoşuma gidiyor” diye ekledi. “Aracın termal olarak nasıl performans gösterdiğini, uzay istasyonunun pilleri nasıl şarj ettiğini izlememiz hoşuma gidiyor. Sonraki görevler için kesinlikle ihtiyacımız olan bu tür döngüleri görmeye başlıyoruz. … Yani sanırım Biraz (uzay istasyonunda daha uzun süre) kalmanın iyi bir yanı var.”

Fırlatmadan önce NASA yöneticileri, Starliner test uçuşunun, uzay aracının gelecek yılın başından itibaren operasyonel uzay istasyonu mürettebat rotasyonu görevleri için sertifikalandırılmasına giden yolu açacağını umuyordu. Ancak uçuşta daha önce karşılaşılan sorunlar göz önüne alındığında, bugüne kadar tespit edilen sorunların çözümü için gerekenlere bağlı olarak sertifikasyon gecikebilir.



Daha




William Harwood


Bill Harwood, önce United Press International'ın Cape Canaveral büro şefi, şimdi de Haberler'in danışmanı olarak 1984'ten bu yana tam zamanlı olarak ABD uzay programını takip ediyor.