Özel olarak inşa edilmiş iki aya iniş aracı, Falcon 9 SpaceX roketinin üzerinde uzaya yolculuk yapıyor

QasiM

Global Mod
Global Mod
Tepemizde neredeyse dolunay parlarken, biri Amerikalı, diğeri Japonya'da bulunan iki şirket, Çarşamba günü erken saatlerde özel olarak geliştirilen robotik aya iniş araçlarını fırlattı ve SpaceX Falcon 9 roketinin üzerinde uzaya gökyüzü ışıklandırmalı bir yolculuğu paylaştı.

Austin, Texas merkezli Firefly Aerospace tarafından inşa edilen ve “Mavi Hayalet” olarak bilinen ABD iniş aracı, NASA için 10 gelişmiş alet taşıyor; Tokyo merkezli ispace tarafından inşa edilen ve “Resilience” olarak bilinen Japon uzay aracı ise dört alet taşıyor kendine ait ve “Tenacious” olarak bilinen küçük bir mikro gezici.

Firefly'ın Mavi Hayalet'in ay yüzeyine indikten sonra aya inişini gösteren bir sanatçının izlenimi.


Ateşböceği Havacılık



Falcon 9'un burun konisine üst üste monte edilen tarihi ped 39A'dan havalanma, Çarşamba günü saat 1:11'de (EST) zamanında gerçekleşti. İtici gaz olmadan 1.033 pound ağırlığındaki Blue Ghost, kalkıştan bir saat beş dakika sonra kendi başına uçmak üzere serbest bırakıldı.

ispace'in Resilience iniş aracının ve onun aya taşıdığı mikro gezici Tenacious'un kavramsal bir görünümü.


uzay



Yaklaşık 750 pound ağırlığındaki Resilience, Falcon 9'un aracı farklı bir yörüngeye oturtmak için son ikinci aşama motor ateşlemesini gerçekleştirmesinden 21 dakika sonra konuşlandırıldı.

SpaceX'in kıdemli yöneticilerinden Julianna Scheiman, “Müşterilerimizin aya ulaşmak için farklı stratejileri var ve Falcon 9'un yetenekleri, her bir iniş aracını görevlerini tamamlamak için ilgili enjeksiyon yörüngelerine ulaştırmamıza olanak tanıyor” dedi.

İniş araçları aya ulaşmak için çok farklı rotalar kullanıyor. Blue Ghost'un Dünya yörüngesinde yaklaşık 25 gün geçirmesi bekleniyor ve bu da Firefly mühendislerine aracın aletlerini, itiş gücünü ve diğer alt sistemlerini kapsamlı bir şekilde kontrol etmeleri için zaman tanıyor. Araç daha sonra dört günlük bir Ay yolculuğu için motorlarını çalıştıracak ve ardından 16 gün boyunca Ay yörüngesinde kalacak.

Büyük bir sorun gelişmediği takdirde, 6,6 fit uzunluğunda ve 3,5 fit genişliğindeki Mavi Hayalet, Mare Crisium'un (Kriz Denizi) merkezine yakın bir yere inerek dört şok emici ayağın üzerine inecek. 10 bilim aracının veri toplamak için iki tam haftası veya bir ay “günü” olacak.

Bir SpaceX Falcon 9 roketi, Kennedy Uzay Merkezi'nden hızla uzaklaşıyor ve özel yapım iki robotik aya iniş aracını uzaya doğru fırlatıyor. Her ikisi de başarıyla konuşlandırıldı ve şu anda aya doğru yola çıktılar.


SpaceX



Firefly CEO'su Jason Kim, “Topladığımız araştırma, uzay havasının ve diğer kozmik güçlerin gezegenimizi nasıl etkilediğine dair yeni bilgiler sunarak, aynı zamanda Dünya'daki yaşama fayda sağlarken gelecekteki uzay araştırmalarının kilidini açmaya da yardımcı olacak” dedi.

“Tamamladığımız her kilometre taşı, gelecekteki görevler için değerli veriler sağlayacak ve sonuçta ABD ile uluslararası ortaklarımızı uzay araştırmalarında ön sıralarda tutacak.”

Blue Ghost'un aksine, ispace'in Hakuto-R olarak da bilinen Resilience'ı, düşük enerjili, yakıt tasarrufu sağlayan bir yörünge kullanarak fırlatıldıktan yaklaşık iki gün sonra aya doğru yola çıkacak. Bir ay sonra araç, fırlatıldıktan yaklaşık dört ay sonra yörüngeye girmeden önce yerçekimini kullanarak uçuş yolunu ayarlayarak ayın yanından uçacak. Bundan iki hafta sonra Resilience, Soğuk Deniz Mare Frigoris'e kendi çıkarma girişiminde bulunacak.

uzay İlk Hakuto iniş aracını fırlattı 2022'nin sonlarında, ancak takip eden Mart ayında uzay aracı ay yüzeyine yaklaşırken uçuş kontrolörleri iletişimi kaybetti.

Müfettişler daha sonra araçtaki yazılımın, bir kraterin kenarından uçtuktan sonra iniş aracının yüksekliğini yanlış yorumladığını belirledi. Daha sonra aracın yakıtı bitti ve yüzeye çarptı.

ispace, bu sorunun düzeltildiğini söyleyerek şirketin ikinci Hakuto iniş aracına “Resilience” adını vermesini sağladı. ispace yetkilileri ikinci sefer şansı konusunda iyimser.

ispace'in Resilience aya iniş aracı için uçuş planını açıklayan bir infografik.


uzay



Eski bir uzay mekiği astronotu ve ispace CEO'su Ron Garan, “En sonunda Ay'da kalıcı, önemli bir insan varlığına yol açacağını umduğumuz Ay altyapısının kurulmasına yardımcı olacağını düşündüğüm deneylerimiz var” dedi. AMERİKA.

“Bir elektroliz deneyi yapıyoruz. Bir gıda üretim deneyi yapıyoruz. Ayrıca bazı sanat enstalasyonlarımız da var.”

Garan, bir İsveç evinin modelinin gezici araçla araziden taşınacağını ve bunun “onu ay yüzeyine indireceğini” söyledi. “Fotoğrafını çekeceğiz ve bu aynı zamanda gerçekten heyecan verici bir sanatsal çaba.”

Garan, ispace'in Lüksemburg merkezli birimi tarafından inşa edilen ve yalnızca 10,2 inç yüksekliğinde ve 21,6 inç uzunluğunda olan mikro geziciyi “şirketimizin geleceği için gerçekten kritik” olarak nitelendirdi.

“İşimizin yüzey hareketliliği yönündeki tasarımımızı geliştirmeye devam ederken, geziciden çıkacak veriler bizim için gerçekten değerli olacak” dedi. “Ve bu da gerçekten heyecan verici.”

Resilience misyonu, NASA'dan herhangi bir finansman olmaksızın özel olarak finanse edilmektedir. Blue Ghost'taki araçların geliştirilmesi ise NASA'ya 44 milyon dolara mal oldu. Ajans, Firefly'a proje kapsamında onları aya götürmesi için 101 milyon dolar ödemeyi kabul etti. Ticari Ay Yük Hizmetleri (CLPS) girişimi.

Mavi Hayalet'in ay yüzeyine doğru yörüngesi.


Ateşböceği Havacılık



CLPS programı, Artemis astronotlarının bu on yıl sonra Ay'ın güney kutbu yakınındaki yüzeyde çalışmaya başlamasından önce özel sektörü, gerekli bilim ve mühendislik verilerini toplamak için aya kurum yükleri göndermeye teşvik etmeyi amaçlıyor.

NASA'nın bilim misyonu müdürlüğü başkanı Nicola Fox, “NASA, endüstrinin büyümesini sağlamak ve uzun vadeli ay araştırmalarını desteklemek için aya ticari teslimat hizmetlerine yatırım yapıyor ve ABD'nin uzay inovasyonunda önde kalmasına yardımcı oluyor” dedi.

“Bugüne kadar, beş tedarikçiye CLPS kapsamında 11 ay teslimatı verildi ve Ay'ın Güney Kutbu da dahil olmak üzere ayın çeşitli yerlerine 50'den fazla cihaz gönderiliyor. Mevcut CLPS sözleşmelerinin 2028'e kadar kümülatif maksimum sözleşme değeri 2,6 milyar dolardır (vardır). Başka hiçbir ulus bunu yapmadı.”

Firefly'ın Mavi Hayalet iniş aracı temiz bir odada fırlatılmayı bekliyor.


Ateşböceği Havacılık



Blue Ghost cihazları, Ay'ın toz ortamı hakkında veri toplayacak, iniş aracının altındaki toprağı delecek, arka plandaki X-ışını emisyonlarını izleyecek, Dünya yörüngesindeki navigasyon uydularının Ay'ın yakınında kullanılıp kullanılamayacağını ve bilgisayar radyasyon korumasının etkinliğini test edecek. diğer ilgi çekici konular.

Fox, “İnsanlarımızı aya geri göndermeden önce, buna hazırlanmak için çok fazla bilim ve çok fazla teknolojiyi önceden gönderiyoruz” dedi.

“Firefly'ın Mavi Hayalet misyonundaki teknolojik ve bilimsel gösteriler, yalnızca daha fazla bilim keşfetme yeteneğimiz açısından değil, aynı zamanda uzay aracı araçlarımızın ve en önemlisi astronotlarımızın güvenliğini sağlama yeteneğimiz açısından da kritik olacaktır.”

Kim, Mavi Hayalet misyonunun yaklaşık iki ay süreceğini söyledi.

“Mavi Hayalet aya indikten sonra, tüm görev boyunca kritik yük bilimsel verilerini toplayacağız” dedi. “Daha sonra, ay gecesine birkaç saat kala çalışmaya başlamadan önce, güneş tutulmasını ve ay gün batımını yüksek çözünürlüklü videoda yakalayarak görevi tamamlayacağız.”

Misyonun sonuna doğru şirket, ilk kez NASA'nın Surveyor ay iniş araçları ve en az iki Apollo mürettebatı tarafından görülen, güneş ışınımının tetiklediği küçük toz parçacıklarıyla etkileşime giren güneş ışığının neden olduğu “ufuk parlaması” olarak adlandırılan bir olguyu yakalamayı umuyor. mikrometeoroid etkileri.

Kim, “Firefly'ın Mavi Hayalet misyonunun, ayda yürüyen son Apollo astronotunun gözlemlediği şeyin doruk noktası olduğunu bilmek, onların mirasına uygun bir saygı duruşudur” dedi.



Daha




William Harwood


Bill Harwood, önce United Press International'ın Cape Canaveral büro şefi, şimdi de Haberler'in danışmanı olarak 1984'ten bu yana tam zamanlı olarak ABD uzay programını takip ediyor.