SpaceX benzeri görülmemiş bir başarıya imza atıyor, mekanik kollarla alçalan roketi yakalıyor

QasiM

Global Mod
Global Mod
Bugüne kadarki en dramatik, yüksek riskli uzay uçuşlarından birinde SpaceX, Pazar günü pilotsuz bir test uçuşunda devasa bir Süper Ağır Yıldız Gemisi roketi fırlattı ve ardından alçalan ilk aşamayı çıkarmak için rampa rampasındaki dev “mekazilla” mekanik kollarını kullandı. benzeri görülmemiş bir mühendislik başarısıyla gökyüzünün.

Dünyanın en güçlü fırlatıcısı olan Super Heavy-Starship roketi, SpaceX'in Teksas'taki Boca Chica uçuş tesisinden fırlatılıyor.


SpaceX



Bu arada Starship'in üst kademesi gezegenin etrafında bir tur attı ve planlandığı gibi Hint Okyanusu üzerinden atmosfere yeniden girdi; kontrollü, hedefe doğru inişe geçerken 3.000 dereceye yakın sıcaklıklara dayandı.

Uzay aracı, atmosferik sürtünmeden oluşan bir ateş topu tarafından yutulurken, iyileştirilmiş ısı kalkanı döşemeleri ve gerektiği gibi çalışan güçlendirilmiş direksiyon kanatçıkları ile korunarak, yeniden girişin cehennem sıcağından nispeten iyi bir durumda geldi.


Ancak fırlatma rampasında daha çok bilinen adıyla yemek çubukları olarak bilinen kıskaç benzeri kolların kullanıldığı dudak uçuklatan ilk aşama yakalaması, dev roketin beşinci test uçuşunun en belirgin özelliğiydi.

23 katlı, alçalan Süper Ağır iticiyi mechazilla kolları ile yakalamak, SpaceX'in tamamen yeniden kullanılabilir, hızlı bir şekilde yeniden fırlatılabilir roketler geliştirme çabasında benzeri görülmemiş bir dönüm noktasını temsil ediyordu; bu, harcanabilir roketlere dayanan daha önceki uzay programlarının tarihinde eşi benzeri olmayan bir teknolojik güç gösterisiydi. fırlatma roketleri.

SpaceX'in kurucusu Elon Musk, “Hayatı çok gezegenli hale getirmeye yönelik büyük bir adım bugün atıldı” dedi. sosyal medya platformu X.

397 metrelik roket, SpaceX'in Teksas Körfez Kıyısı'ndaki uçuş tesisinden saat 8:25'te EDT'de fırlatıldı ve güçlendiricinin metan yakan 33 Raptor motoru yerle ateşlendiğinde muhteşem bir gün doğumu gösterisi sergiledi. titreyen bir kükreme ve yanan bir egzoz seli.

Süper Ağır iticinin 33 Raptor motoru, fırlatma için yakıt doldurulması sırasında görülüyor.


SpaceX



Kalkıştan üç dakika 40 saniye sonra Süper Ağır itici düştü, takla attı ve 13 Raptors'ı yeniden çalıştırarak rotayı tersine çevirdi ve Starship'in üst kademesi altı Raptor motorunun gücüyle uzaya tırmanmaya devam ederken Teksas sahiline doğru yola çıktı.

Güçlendiricinin uçuş bilgisayarı, rokette veya fırlatma rampası yakalama mekanizmasında herhangi bir sorun ortaya çıkması durumunda sahneyi Meksika Körfezi'ndeki bir sıçramaya yönlendirecek şekilde programlandı.

Ancak böyle bir sorun tespit edilmedi; uçuş direktörü gerekli bir “git” komutunu gönderdi ve Süper Ağır, fırlatma rampasına doğru devam etti, bir açıyla alçaldı ve rampaya yaklaşırken düzeldi. Kulenin yanına yavaşça inerken, motorları kapandığında iki mekanik kol roketi yakalamak için yavaşça hareket etti.

Musk'ın “hızlı yeniden kullanılabilirlik” elde etme çabasındaki önemli bir unsur olan dikkate değer yakalama, Starship'in üst kademesinin hala uzaya doğru ilerlediği ve Hint Okyanusu'na sıçradığı, kıyıya veya en sonunda Ay'a veya Mars'a inmeyi simüle ettiği sırada gerçekleşti.

Atmosfere yeniden girmeye başladığında Starship'in üst kademesinde ısı oluşuyor. Yükseltilmiş ısı kalkanı parçaları ve direksiyon kanatçıkları iniş sırasında 3.000 dereceye kadar çıkan sıcaklıklara dayandı ve uzay aracını korumak ve onu Hint Okyanusu'ndaki hedefe doğru inişe yönlendirmek için planlandığı gibi çalıştı.


SpaceX



Roketin Haziran ayındaki dördüncü test uçuşu sırasında aşırı sıcaklıklar, Starship'in koruyucu döşemelerinde ve direksiyon kanatçıklarında ciddi hasara neden oldu. Pazar günkü uçuşta bu tür yeniden giriş hasarlarını ortadan kaldırmak veya en aza indirmek için çok sayıda yükseltme ve iyileştirme yapıldı.

Starship atmosfere yeniden girdiğinde, roketteki kameralar uzay aracının karnında biriken kırmızımsı ısının alçalma devam ettikçe yoğunlaştığını gösterdi. Bir ateş topu tarafından yutulan geminin kanatları sağlam kaldı ve araç, en yüksek ısınmadan iyi durumda çıktı.

Birkaç dakika sonra kameralar hedefe doğru bir sıçrama ve ardından patlama gibi görünen bir olay kaydetti. Roketin suya inmesi amaçlanmadığı göz önüne alındığında, su sıçramasından sonra yaşananlar yalnızca başarılı bir test uçuşu olarak adlandırılabilecek olay için tesadüfiydi.

İki aşamalı Süper Ağır Yıldız GemisiTopluca Starship olarak bilinen, NASA'nın efsanevi Satürn 5'inin iki katı havalanma itiş gücüne ve ajansın yeni Uzay Fırlatma Sistemi ay roketinin neredeyse iki katı güce sahip, dünyadaki en büyük, en güçlü rokettir.

Süper Ağır itici, roketin fırlatma rampasındaki mekanik kollar tarafından yakalanmak için alçalır.


SpaceX



6,8 milyon pound sıvı oksijen ve metan itici gazla yüklü 9 metre genişliğindeki Süper Ağır birinci aşama, 230 metre yüksekliğinde duruyor ve 16 milyon pound'a kadar itme kuvveti üreten 33 SpaceX tasarımlı Raptor motoruyla çalışıyor. Starship'in üst kademesi 50 metre uzunluğunda ve diğer altı Raptor'a güç sağlamak için 2,6 milyon pound itici gaz taşıyor.

Her iki aşama da tamamen yeniden kullanılabilecek şekilde tasarlandı; Yıldız Gemisi Dünya yörüngesine, Ay'a ve nihayetinde Mars'a gidip gelirken Süper Ağır fırlatma rampasına geri uçuyor. Starship, Dünya ve ötesindeki iniş alanlarına kendi roket gücüyle dikey olarak inmek üzere tasarlandı.

Ancak Pazar günkü uçuşun öncelikli hedefi, geri dönen Süper Ağır güçlendiricilerin hızla yenilenebileceği, yakıt ikmali yapılabileceği ve yeniden fırlatılabileceği fırlatma rampasında yakalama yeteneğini göstermekti.

SpaceX, ilk aşamadaki inişleri mükemmelleştirdi beygir Falcon 9 roketleribugüne kadar bu tür 352 iticiyi, iniş pistleri veya açık deniz drone gemileri üzerindeki motorlu inişlerle başarıyla kurtardı. Daha küçük olan Falcon 9'un ilk aşamaları, inişten birkaç saniye önce dört iniş ayağını devreye sokarak kendi kendine iniyor.

Roket alçalırken ve fırlatma rampasının hemen yanında havada süzülürken 230 metrelik Süper Ağır'ı mekanik kollarla gökyüzünden yakalamak, iticinin ilk gelişimi sırasında ilk kez önerildiğinde tuhaf bir fikir gibi görünüyordu.

Benzeri görülmemiş bir başarı ile SpaceX, fırlatma rampasındaki güçlü mekanik kolları kullanarak alçalan Super Heavy'yi başarıyla yakaladı.


SpaceX



Ancak SpaceX mühendisleri, “yıllarını hızlandırıcı yakalama girişimi için hazırlık yaparak ve aylarca test ederek, teknisyenlerin başarı şansımızı en üst düzeye çıkarmak için altyapıyı oluşturmaya on binlerce saat harcayarak harcadılar” dedi.

Şirket şöyle devam etti: “Her uçuşun bir öncekinden öğrenilenler üzerine inşa edilmesi, Starship'in her yönüyle donanım ve operasyonlardaki iyileştirmelerin test edilmesiyle, Starship'in tamamen ve hızlı bir şekilde yeniden kullanılabilir tasarımı için temel olan teknikleri göstermenin eşiğindeyiz.”

SpaceX, ajansın Artemis programı kapsamında astronotları ayın güney kutbu yakınındaki inişlere taşıyacak değiştirilmiş bir Yıldız Gemisi tedarik etmek üzere NASA ile sözleşme imzaladı.

Bir Starship'in aya inmesini sağlamak için, SpaceX'in önce onu alçak Dünya yörüngesine sokması, ardından ay yörüngesine yolculuk için aya bağlı Starship'e yakıt ikmali yapmak üzere birden fazla Süper Ağır Starship “tankerini” fırlatması gerekiyor.

Astronotlar, NASA'nın Uzay Fırlatma Sistemi roketinin üzerinde fırlatılacak ve Lockheed Martin yapımı Orion kapsülüyle aya uçacaklar. Mürettebat, ay yüzeyine iniş için bekleyen Yıldız Gemisine transfer olacak. NASA, pilotsuz bir Starship aya inişinden sonra 2027-28 zaman diliminde aya ilk kadını ve bir sonraki erkeği göndermeyi umuyor.

Tek bir aya iniş için gerekli olacak Süper Ağır Yıldız Gemilerinin sayısı göz önüne alındığında, hızlı yeniden kullanılabilirlik programın önemli bir unsurudur. Pazar günkü test uçuşu sorunsuz geçmiş gibi görünse de, sistemi mükemmelleştirmek ve astronotları taşımak için gereken güvenilirliği göstermek için birden fazla uçuşa ihtiyaç duyulacak.

Bunun ne kadar süreceği ucu açık bir soru.

Geçtiğimiz birkaç hafta boyunca Musk, Federal Havacılık İdaresi'ne karşı bir sosyal medya kampanyası başlattı ve dairenin bürokrasisinin fırlatma lisanslarını incelemesi ve onaylamasının çok uzun sürdüğünden ve aslında yeniliği boğduğundan ve yeni roket sisteminin gelişimini yavaşlattığından şikayet etti. .

FAA, Pazar günkü test uçuşunun başlatılması için önceki güne kadar lisans vermedi. Ancak bu sefer lisans, hemen hemen aynı uçuş planını kullanan birden fazla test uçuşunu kapsıyordu.



Daha




William Harwood


Bill Harwood, önce United Press International'ın Cape Canaveral büro şefi, şimdi de Haberler'in danışmanı olarak 1984'ten bu yana tam zamanlı olarak ABD uzay programını takip ediyor.