Salı günü Kaliforniya'dan 100'den fazla küçük yük fırlatıldıktan sonra iki ticari aya iniş aracı SpaceX, Çarşamba günü erken saatlerde Florida'dan Falcon 9 roketlerinin üzerinde, programın yedinci test uçuşunu başlatmak üzere Teksas Körfez Kıyısı'ndan yeri sarsacak bir fırlatma için devasa bir Süper Ağır Yıldız Gemisi hazırladı.
SpaceX'in Boca Chica üretim ve uçuş testi tesisinden kalkış, hava şartlarına bağlı olarak saat 17:00 EST için planlandı.
Bir SpaceX Super Heavy-Starship roketi, programın şirketin Teksas'taki Boca Chica üretim ve uçuş tesisindeki yedinci test uçuşunda fırlatılmaya hazırlanıyor.
SpaceX
Super Heavy-Starship, şimdiye kadar yapılmış en güçlü rokettir ve saniyede 40.000 pound itici yakıt yakan 33 metan yakıtlı Raptor motorunu kullanarak kalkışta 16 milyon poundluk şaşırtıcı bir itme kuvveti üretir.
Önceki test uçuşlarında olduğu gibi, Super Heavy'nin ilk aşamasının, düşüp iyileşme için fırlatma alanına geri dönmeden önce Starship'in üst aşamasını yoğun alt atmosferden çıkarması bekleniyordu. Starship, uzaya ulaşmak için kendine ait altı Raptor motoruna güveniyor.
Bu ilk test uçuşlarında Yıldız Gemileri yörüngeye ulaşma girişiminde bulunmuyor. Bunun yerine, gezegenin etrafında yarım tur dönerler ve Hint Okyanusu'na kuyruk öncelikli, roketle çalışan bir sıçrama için burunlarını yukarı kaldırmadan önce atmosferik sürtünmenin cehennem alevi boyunca göbek üstü alçalırlar.
Art arda üçüncü uçuş için SpaceX, Starship'i alt atmosferden dışarı fırlattıktan sonra Super Heavy'nin ilk aşamasını “yakalama” girişimini planladı ve fırlatma kulesine monte edilmiş yemek çubukları olarak bilinen dev mekanik kolları kullanarak onu aşağı doğru fırlattı. .
böyle ilk yakalama Geçtiğimiz Ekim ayında başarılı bir etkinlik gerçekleşti; binlerce tezahürat yapan bölge sakini ve turist için muhteşem bir manzaraydı. Ama Süper Ağır bunun için kullanıldı bir ay sonra böyle bir sonraki uçuş alçalan iticiyi pozisyona yönlendirmeye yardımcı olmak için gerekli olan kuledeki sensörlere fırlatma hasarı nedeniyle Meksika Körfezi sıçramasına yönlendirildi.
Çoklu pozlar, programın geçen Ekim ayındaki beşinci test uçuşunun ardından fırlatma rampasındaki mekanik kollar (yemek çubukları) tarafından yakalanmak üzere fırlatma alanına geri dönen bir Süper Ağır güçlendiricinin dramatik görüntüsünü yakalıyor.
SpaceX
Yeni sensörler artık bu tür hasarları ortadan kaldırmak için daha sağlam bir korumaya sahip ve SpaceX mühendisleri, şirketin güçlü Falcon 9 roketlerinde gösterdikleri düzenlilikle Süper Ağır güçlendiricileri yakında onaracakları konusunda iyimserler.
Yeniden kullanılabilirlik temasına uygun olarak Super Heavy'nin 33 Raptor motoru, birden fazla görevde uçma yeteneğini göstermek için önceki bir test uçuşunda uçan bir motoru da içeriyordu.
Ancak Çarşamba günü test edilen yükseltmelerin büyük kısmı, SpaceX'in “yeni nesil” Starship olarak adlandırdığı gemiye yerleştirildi.
“Yeni nesil” Starship'teki yenilikler
Üst kademenin ileri stabilizasyon kanatçıkları daha küçüktür ve yeniden giriş ısınmasına maruz kalmalarını azaltmak için yeniden konumlandırılmıştır. Performansı artırmak için yeniden tasarlanan yakıt besleme hatları ve itici yakıt hacminde yüzde 25'lik bir artışın yanı sıra iyileştirilmiş bir tahrik aviyonik sistemi eklendi.
Yeniden tasarlanan aviyonik sistem, daha güçlü bir uçuş bilgisayarını, Starlink ve GPS navigasyon uydularından gelen sinyalleri birleştiren yeni antenleri, “akıllı pilleri” ve iki düzine yüksek voltajlı aktüatörü ve yeniden tasarlanmış navigasyon sensörlerini çalıştıracak güç ünitelerini içeriyor.
SpaceX ayrıca, gerçek zamanlı video ve verileri yere yayınlamak için Starlink uydularını kullanarak, kritik sistemlerin doğrudan görüntülenmesini sağlayan 30'dan fazla yerleşik ek kamera da ekledi.
Fırlatma kulesinin “yemek çubuklarının” Starship'in üst kademesini Süper Ağır güçlendiriciye bağlanacak konuma getirdiğini gösteren dramatik bir çekim. Yemek çubukları, Starship'i alt atmosferden dışarı fırlattıktan sonra güçlendiriciyi yakalamak için kullanılır.
SpaceX
Bir başka ilkte, roketin yük dağıtım sistemini test etmek için 10 maket Starlink Starship'te bulunuyordu. Starship uzaya ulaştığında modeller Pez şeker dağıtıcısı tarzında birer birer fırlatılacaktı.
Starship tamamen yeniden kullanılabilecek şekilde tasarlanmış olsa da SpaceX, geri dönen bir Starship'i veya hatta Falcon 9'un üst aşamasını yakalamak için henüz herhangi bir girişimde bulunmadı.
Ancak Çarşamba günkü test uçuşunda, yeniden giriş ısınmasına nasıl tepki verecekleri hakkında daha fazla bilgi edinmek için metalik döşemeler ve aktif soğutmalı bir tanesi ile sahte Starship yakalama bağlantı parçaları dahil olmak üzere çeşitli ısı kalkanı iyileştirmelerini test etmek için çok sayıda deney yapıldı.
SpaceX web sitesinde “Bu yeni yıl Starship için dönüşümsel olacak” dedi, “tüm sistemin yeniden kullanımını çevrimiçi hale getirmek ve Dünya yörüngesine insan ve kargo göndermeyi yinelerken giderek daha iddialı görevlerde uçmak amacıyla, SpaceX, ay ve Mars.”
Süper Ağır Yıldız Gemisinin düzenli olarak uçmasını sağlamak NASA'nın Artemis ay programı için kritik öneme sahiptir. NASA, 2027 zaman diliminde astronotları ay yüzeyine taşıyacak Starship üst kademesinin bir versiyonunu geliştirmek için SpaceX'e ödeme yapıyor.
Aya bir Yıldız Gemisi göndermek için, SpaceX'in öncelikle onu alçak Dünya yörüngesine fırlatması gerekir; burada bir dizi diğer Yıldız Gemisi “tankerinin” Dünya yörüngesinden çıkabilmesi için aya bağlı gemiyle buluşması, yanaşması ve otonom olarak yakıt ikmali yapması gerekecek. derin uzaya doğru ilerleyin.
NASA'nın Uzay Fırlatma Sistemi roketinin üzerindeki Orion kapsülünde fırlatılan astronotlar, daha sonra yüzeye iniş için ayın etrafındaki yörüngedeki Starship ile buluşacak.
NASA'nın sözleşmesi, astronotların yüzeye inmelerine izin verilmeden önce pilotsuz bir aya iniş test uçuşu gerektiriyor. Devam eden test programı bunun ne zaman mümkün olabileceğini belirleyecek.
Daha
William Harwood
Bill Harwood, önce United Press International'ın Cape Canaveral büro şefi, şimdi de Haberler'in danışmanı olarak 1984'ten bu yana tam zamanlı olarak ABD uzay programını takip ediyor.
SpaceX'in Boca Chica üretim ve uçuş testi tesisinden kalkış, hava şartlarına bağlı olarak saat 17:00 EST için planlandı.
Bir SpaceX Super Heavy-Starship roketi, programın şirketin Teksas'taki Boca Chica üretim ve uçuş tesisindeki yedinci test uçuşunda fırlatılmaya hazırlanıyor.
SpaceX
Super Heavy-Starship, şimdiye kadar yapılmış en güçlü rokettir ve saniyede 40.000 pound itici yakıt yakan 33 metan yakıtlı Raptor motorunu kullanarak kalkışta 16 milyon poundluk şaşırtıcı bir itme kuvveti üretir.
Önceki test uçuşlarında olduğu gibi, Super Heavy'nin ilk aşamasının, düşüp iyileşme için fırlatma alanına geri dönmeden önce Starship'in üst aşamasını yoğun alt atmosferden çıkarması bekleniyordu. Starship, uzaya ulaşmak için kendine ait altı Raptor motoruna güveniyor.
Bu ilk test uçuşlarında Yıldız Gemileri yörüngeye ulaşma girişiminde bulunmuyor. Bunun yerine, gezegenin etrafında yarım tur dönerler ve Hint Okyanusu'na kuyruk öncelikli, roketle çalışan bir sıçrama için burunlarını yukarı kaldırmadan önce atmosferik sürtünmenin cehennem alevi boyunca göbek üstü alçalırlar.
Art arda üçüncü uçuş için SpaceX, Starship'i alt atmosferden dışarı fırlattıktan sonra Super Heavy'nin ilk aşamasını “yakalama” girişimini planladı ve fırlatma kulesine monte edilmiş yemek çubukları olarak bilinen dev mekanik kolları kullanarak onu aşağı doğru fırlattı. .
böyle ilk yakalama Geçtiğimiz Ekim ayında başarılı bir etkinlik gerçekleşti; binlerce tezahürat yapan bölge sakini ve turist için muhteşem bir manzaraydı. Ama Süper Ağır bunun için kullanıldı bir ay sonra böyle bir sonraki uçuş alçalan iticiyi pozisyona yönlendirmeye yardımcı olmak için gerekli olan kuledeki sensörlere fırlatma hasarı nedeniyle Meksika Körfezi sıçramasına yönlendirildi.
Çoklu pozlar, programın geçen Ekim ayındaki beşinci test uçuşunun ardından fırlatma rampasındaki mekanik kollar (yemek çubukları) tarafından yakalanmak üzere fırlatma alanına geri dönen bir Süper Ağır güçlendiricinin dramatik görüntüsünü yakalıyor.
SpaceX
Yeni sensörler artık bu tür hasarları ortadan kaldırmak için daha sağlam bir korumaya sahip ve SpaceX mühendisleri, şirketin güçlü Falcon 9 roketlerinde gösterdikleri düzenlilikle Süper Ağır güçlendiricileri yakında onaracakları konusunda iyimserler.
Yeniden kullanılabilirlik temasına uygun olarak Super Heavy'nin 33 Raptor motoru, birden fazla görevde uçma yeteneğini göstermek için önceki bir test uçuşunda uçan bir motoru da içeriyordu.
Ancak Çarşamba günü test edilen yükseltmelerin büyük kısmı, SpaceX'in “yeni nesil” Starship olarak adlandırdığı gemiye yerleştirildi.
“Yeni nesil” Starship'teki yenilikler
Üst kademenin ileri stabilizasyon kanatçıkları daha küçüktür ve yeniden giriş ısınmasına maruz kalmalarını azaltmak için yeniden konumlandırılmıştır. Performansı artırmak için yeniden tasarlanan yakıt besleme hatları ve itici yakıt hacminde yüzde 25'lik bir artışın yanı sıra iyileştirilmiş bir tahrik aviyonik sistemi eklendi.
Yeniden tasarlanan aviyonik sistem, daha güçlü bir uçuş bilgisayarını, Starlink ve GPS navigasyon uydularından gelen sinyalleri birleştiren yeni antenleri, “akıllı pilleri” ve iki düzine yüksek voltajlı aktüatörü ve yeniden tasarlanmış navigasyon sensörlerini çalıştıracak güç ünitelerini içeriyor.
SpaceX ayrıca, gerçek zamanlı video ve verileri yere yayınlamak için Starlink uydularını kullanarak, kritik sistemlerin doğrudan görüntülenmesini sağlayan 30'dan fazla yerleşik ek kamera da ekledi.
Fırlatma kulesinin “yemek çubuklarının” Starship'in üst kademesini Süper Ağır güçlendiriciye bağlanacak konuma getirdiğini gösteren dramatik bir çekim. Yemek çubukları, Starship'i alt atmosferden dışarı fırlattıktan sonra güçlendiriciyi yakalamak için kullanılır.
SpaceX
Bir başka ilkte, roketin yük dağıtım sistemini test etmek için 10 maket Starlink Starship'te bulunuyordu. Starship uzaya ulaştığında modeller Pez şeker dağıtıcısı tarzında birer birer fırlatılacaktı.
Starship tamamen yeniden kullanılabilecek şekilde tasarlanmış olsa da SpaceX, geri dönen bir Starship'i veya hatta Falcon 9'un üst aşamasını yakalamak için henüz herhangi bir girişimde bulunmadı.
Ancak Çarşamba günkü test uçuşunda, yeniden giriş ısınmasına nasıl tepki verecekleri hakkında daha fazla bilgi edinmek için metalik döşemeler ve aktif soğutmalı bir tanesi ile sahte Starship yakalama bağlantı parçaları dahil olmak üzere çeşitli ısı kalkanı iyileştirmelerini test etmek için çok sayıda deney yapıldı.
SpaceX web sitesinde “Bu yeni yıl Starship için dönüşümsel olacak” dedi, “tüm sistemin yeniden kullanımını çevrimiçi hale getirmek ve Dünya yörüngesine insan ve kargo göndermeyi yinelerken giderek daha iddialı görevlerde uçmak amacıyla, SpaceX, ay ve Mars.”
Süper Ağır Yıldız Gemisinin düzenli olarak uçmasını sağlamak NASA'nın Artemis ay programı için kritik öneme sahiptir. NASA, 2027 zaman diliminde astronotları ay yüzeyine taşıyacak Starship üst kademesinin bir versiyonunu geliştirmek için SpaceX'e ödeme yapıyor.
Aya bir Yıldız Gemisi göndermek için, SpaceX'in öncelikle onu alçak Dünya yörüngesine fırlatması gerekir; burada bir dizi diğer Yıldız Gemisi “tankerinin” Dünya yörüngesinden çıkabilmesi için aya bağlı gemiyle buluşması, yanaşması ve otonom olarak yakıt ikmali yapması gerekecek. derin uzaya doğru ilerleyin.
NASA'nın Uzay Fırlatma Sistemi roketinin üzerindeki Orion kapsülünde fırlatılan astronotlar, daha sonra yüzeye iniş için ayın etrafındaki yörüngedeki Starship ile buluşacak.
NASA'nın sözleşmesi, astronotların yüzeye inmelerine izin verilmeden önce pilotsuz bir aya iniş test uçuşu gerektiriyor. Devam eden test programı bunun ne zaman mümkün olabileceğini belirleyecek.
Daha
William Harwood
Bill Harwood, önce United Press International'ın Cape Canaveral büro şefi, şimdi de Haberler'in danışmanı olarak 1984'ten bu yana tam zamanlı olarak ABD uzay programını takip ediyor.