SpaceX, son 2'nin alevler içinde düştükten sonra 9. test uçuşunda yıldız gemisi ile teması kaybediyor

QasiM

Global Mod
Global Mod
Muhteşem Arka arkaya üst aşama arızaları içinde Ocak Ve Mart ayında SpaceX, programın 9. test uçuşunda Salı günü başka bir süper ağır yıldız roketi başlattı, ancak kontrollü inişlerin sıçramasını engelleyen her iki aşamada da yeni sorunlarla karşılaştı.

SpaceX uçuşa 40 dakikadan fazla bir süre içinde, yıldız gemisi ile temasını kaybettiğini ve yeniden giriş yapmaya çalışırken kapsülün yok edilmiş olabileceğini belirtti.

“Uçuş testi yeterince heyecan verici değilmiş gibi, Starship hızlı bir şekilde planlanmamış bir sökme yaşadı,” SpaceX X'e gönderildi. “Takımlar verileri incelemeye ve bir sonraki uçuş testimize doğru çalışmaya devam edecek.”

Süper ağır birinci aşama, Teksas Körfez Kıyısı yakınlarındaki Splashdown'a doğru daha dik, daha stresli bir iniş yörüngesinin ardından, şu anda motorlarının nispeten nazik bir sıçrama için yeniden hizalandığı felaket bir başarısızlık yaşadı.

SpaceX'in Mega Rocket Starship, 27 Mayıs 2025 Salı, Starbase, Teksas'tan bir test uçuşu yapıyor.


Eric Gay / AP



SpaceX, sahnenin kaybolduğunu doğruladı, ancak testin aşırı doğası göz önüne alındığında, kayıp mavi bir sürpriz değildi. Bu arada Starship Üst Stage, altı motorundan görünüşte kusursuz bir performansdan sonra planlanan alt orbital yörüngesine girmeyi başardı.

Ancak birkaç dakika sonra, roketin yanındaki bir kapı açılamadı ve simüle edilmiş Starlink uydularının planlanan konuşlandırılmasını önledi.

Bu test gelecekteki bir uçuşa ertelenen SpaceX mühendisleri, uzaydaki başlangıç yeteneğini test etmek için tek bir Raptor motorunu yeniden tutuşmayı umuyordu. Ancak görünür bir itici sızıntı, uzay aracını kontrollü bir yeniden giriş ve sıçrama dışına çıkaran yavaş bir dönüşe sokuyor. Kontrol eksikliği göz önüne alındığında, sağlam bir sıçrama olası görünmüyordu.

SpaceX'in yeni nesil yıldız gemisi uzay aracı, süper ağır güçlendiricisinin üstünde, 27 Mayıs 2025'te Teksas, Teksas'taki şirketin fırlatma rampasında dokuzuncu testinde piyasaya sürüldü.


Joe Skipper / Reuters



“Entegre Uçuş Testi 9” olarak bilinen devasa roketin lansmanı, SpaceX'in genişleyen Boca Chica, Teksas'tan, Teksas Kıyısı'ndaki SpaceX'in Boca Chica'dan 19: 37'de EDT'de bir zemin sarma artışı ile başladı.

Misyon, daha önce uçurulan süper ağır bir ilk aşamanın ilk kullanımını içeriyordu ve bu mekanik kollar Ocak ayında programın yedinci test uçuşu sırasında lansman kulesinde.

Programın en son lansmanı için, 16 milyon pound'a kadar itme üreten 33 metan yakıtlı Raptor motoruyla güçlendirilen süper ağır, önceki görevlerle aynı uçuş planını izledi ve Starship üst aşamasını Florida Boğazı'na doğru doğuda bir yörüngede kalın alt atmosferden itti.

Kendi başına altı raptor ile donatılmış 160 metrelik yıldız gemisi, güçlendiriciden yaklaşık iki buçuk dakika sonra, güney Hint Okyanusu'nda planlı bir dikey sıçrama doğru taşıyan alt orbital bir yörüngeye yöneldi.

Süper ağır, bu arada, itici gazları kurtarmak için fırlatma sitesine geri dönme için farklı bir yöntem kullandı. Ayrıca, güvenli bir şekilde dayanabileceği stresler hakkında daha fazla bilgi edinmek için normalden çok daha dik bir iniş uçması için programlandı.

“Booster iniş sırasında daha yüksek bir saldırı açısında uçmaya çalışacak,” dedi SpaceX web sitesinde. “Araçtaki atmosferik sürükleme miktarını artırarak, daha yüksek bir saldırı açısı daha düşük iniş hızına neden olabilir ve bu da ilk iniş yanması için daha az itici gerektirir.

Diyerek şöyle devam etti: “Booster'ın uçuşunu bu daha yüksek saldırı açısında nasıl kontrol edebileceğine dair gerçek dünya verileri almak, gelecek nesil süper ağır da dahil olmak üzere gelecekteki araçlarda gelişmiş performansa katkıda bulunacak.”

Yüksek stres testlerinin bir sonucu olarak, SpaceX, bir iniş aksesuarında kritik altyapının hasar görebileceği bir fırlatma rampası yakalaması yapmak yerine Körfez'de sıçrama hedefledi.

Anlaşıldığı gibi, bu iyi bir karardı.

Yıldız gemisinin, her ikisi de planlanan yörüngelerine ulaşmadan önce başarısız olan önceki iki görevle aynı uçuş planını takip etmesi bekleniyordu. Bu sefer yıldız gemisi önceki engelleri aştı, ancak itici sızıntı kontrollü bir yeniden girişi önledi.

Lansman denemesi iki yıldız gemisi parçasını takip ediyor


Salı günkü lansman, uçuş yolları boyunca muhteşem flaming enkaz duşları üreten önceki iki test uçuşu sırasında arka arkaya yıldız gemisi üst sahne dağılmalarının topuklarına geldi.

O zamandan beri, SpaceX mühendisleri kapsamlı testler yaptı ve benzer arızalar için şansı en aza indirmek için birden fazla yükseltme ve iyileştirme uyguladı. Federal Havacılık İdaresi Her iki başarısızlık araştırmasını da denetlediIFT-8 incelemesini tamamladıktan sonra geçen hafta IFT-9'a devam etmek için SpaceX izni verdi.

Ajans, “FAA, SpaceX Starship Flight 8 aksilikinin kapsamlı bir güvenlik incelemesini gerçekleştirdi ve şirketin aksilik nedenlerini tatmin edici bir şekilde ele aldığını belirledi ve bu nedenle yıldız gemisi aracı uçuşa geri dönebilir.” Dedi. “FAA, SpaceX'in tüm düzeltici eylemleri uyguladığını doğrulayacak.”

Önceki hataların her ikisinde de, ticari havayolu trafiği Florida Boğazları içinde ve çevresinde, düşen enkazın artık bir tehdit olmadığı için tutuldu. Dokuzuncu uçuş için, uçak tehlikesi alanının uzunluğu yaklaşık 1.000 tüzük milinden 1.840 millere kadar genişletildi ve SpaceX'in zirve olmayan hava yolculuğu dönemlerinde roketi piyasaya sürmesi gerekiyordu.

Ay ve Mars için Planlar


Süper ağır yıldızlık roketi, NASA'nın inme planları için kritik öneme sahiptir. aydaki astronotlar önümüzdeki birkaç yıl içinde ve Musk'ın nihayetinde insanları Mars'a gönderme planlarına.

NASA, Ajansın Artemis programında bir ay Lander olarak Starship Üst Sahnesinin bir varyantını kullanmayı planlıyor. NASA, SpaceX Lander'ın onları yüzeye taşımak için bekleyeceği ay yörüngesine astronotları feribot etmek için kendi roket ve mürettebat kapsülünü kullanmak istiyor.

Bir sanatçının ayın yüzeyinde bir yıldız gemisi varyantı izlenimi.


NASA/SpaceX



Trump yönetimi, NASA'nın uzay fırlatma sistemi roket ve Orion Crew kapsülünü iptal etmek istiyor ve Artemis Programının Geleceğişu anda öngörüldüğü gibi, şüpheli. Musk, Amerika Birleşik Devletleri'nin “dikkat dağıtıcı” olarak adlandırdığı ay görevlerini geçmesi ve bunun yerine doğrudan Mars'a gitmesi gerektiğini savundu.

Her durumda, süper ağır yıldızlık roketinin, hedefe bakılmaksızın gelecekteki derin uzay araştırmalarında önemli bir rol oynaması bekleniyor. Ancak, ay, Mars veya ötesine giden astronotlar ve yolcular için gereken güvenliği ve güvenilirliği göstermek için birden fazla başarılı test uçuşuna ihtiyaç duyulacaktır.

SpaceX iki felaket patlamasından sonra değişiklik yaptı


Son iki yıldız gemisi, başlatıldı 16 Ocak Ve 6 Marther ikisi de planlanan alt orbital yörüngelere yaklaştıklarında ilgisiz felaket patlamalarıyla sona erdi.

Ocak uçuşu sırasında, Raptor motorlarının üzerindeki basınçsız bir “tavan” ında itici bir sızıntı, uzay aracının motorlarından biri hariç hepsinin kapanmasını tetikleyen sürekli yangınlara yol açtı. Telemetri fırlatmadan sekiz dakika 20 saniye sonra kayboldu ve birkaç dakika sonra araç parçalandı.

SpaceX, Web sitesinde, “Gemi kaybının en olası kök nedeni, uçuşta test sırasında görülenden birkaç kez daha güçlü bir harmonik tepki olarak tanımlandı, bu da itiş sisteminde donanım üzerinde artan strese yol açtı.” Dedi. Diyerek şöyle devam etti: “Sonraki itici sızıntı, geminin tavan alanının havalandırma kapasitesini aştı ve yangınlara neden oldu.”

Kapsamlı zemin testlerinden sonra SpaceX, itici besleme hatlarında ve itme seviyelerinde değişiklikler yaptı ve ateş potansiyelini azaltmak için tavan arasına ek delikler ve yeni bir azot temizleme sistemi kurdu.

Bu düzeltmeler, Starship'in Mart ayında sekizinci test uçuşunda beklendiği gibi çalışıyor gibi görünüyordu, ancak üst aşama yine felaket bir başarısızlık yaşadı. Bu sefer, yıldız gemisi “üst aşamalı Raptor motorlarından birinde bir donanım arızası yaşadı ve bu da yanlışlıkla itici güç karıştırma ve ateşleme ile sonuçlandı” dedi.

Sorunu çözmek için, üst aşamalı raptorlar artık yeni bir azot temizleme sistemi, itici drenaj sisteminde iyileştirmeler ve kilit alanlarda daha sıkı derzler içeriyor. SpaceX ayrıca birkaç hata modunu ortadan kaldıracak geliştirilmiş bir raptor motoru geliştiriyor.





William Harwood


Bill Harwood, ilk olarak United Press International için Cape Canaveral Büro şefi ve şimdi Haberler danışmanı olarak ABD Uzay Programını tam zamanlı olarak ele alıyor.