SpaceX Starship, arka arkaya ikinci başarısızlıkta lansmandan sonra parçalanıyor

QasiM

Global Mod
Global Mod
SpaceX enkaz Güney Florida'da Pandemonium'a neden olur











SpaceX enkaz Güney Florida'da Pandemonium'a neden olur

01:15


SpaceX, programın sekizinci test uçuşunda büyük yıldız gemisi roketini başlattı, ancak bir çeşit arızanın bir arızası birden fazla üst aşamalı motor kapanışını tetikledi ve araç planlanan alt orbital yüksekliğine ulaşamadı ve muhteşem bir enkaz duşunda parçalandı.

Bu Üst üste ikinci hata Bir yıldız gemisi üst aşaması için, NASA'nın önümüzdeki birkaç yıl içinde astronotları aya geri döndürme planları için kritik bir araç.

SpaceX yaptığı açıklamada, “Starship'in yükseliş yanması sırasında, araç hızlı bir şekilde planlanmamış bir sökme yaşadı ve temas kayboldu. Ekibimiz hemen planlanmış olumsuzluk tepkilerini uygulamak için güvenlik yetkilileriyle koordinasyona başladı.” Dedi.

“Kök nedenini daha iyi anlamak için bugünün uçuş testinden elde edilen verileri gözden geçireceğiz. Her zaman olduğu gibi, başarı öğrendiklerimizden geliyor ve bugünün uçuşu Starship'in güvenilirliğini artırmak için ek dersler sunacak.”

SpaceX'in yıldız gemisi uzay aracı, 6 Mart 2025'te Big Sampson Kay'dan görülen uzayda patladıktan sonra, Sosyal Medya Videosundan elde edilen bu ekranda enkazdan geçiyor.


@_ericloosen_/via reuters



SpaceX lansman yorumcusu Dan Huot, “Açıkçası, geçecek çok şey, kazılacak çok şey. Biz buna gideceğiz.” Dedi. “Bu uçuş testlerini yapmamızın temel nedeni öğrenmektir. Bu araç hakkında bilgi edinmek için biraz daha var, ancak çok uzak olmayan bir gelecekte buraya geri döneceğiz ve uzaya bir gemi alacağız.”

Federal Havacılık İdaresi, yıldız gemisinin kaybına ilişkin bir aksilik soruşturması emrettiğini söyledi.

Birkaç Florida havaalanında uçuşlar düşen enkaz riski nedeniyle geçici olarak topraklanmıştır.

Zemin durakları artık kaldırıldı, ancak FAA Miami Uluslararası Havaalanı ve Fort Lauderdale – Hollywood Uluslararası Havaalanı'nın her ikisinin de yaklaşık 45 dakikalık kalkış gecikmeleri olduğunu ve neden “uzay lansmanı” olarak listelendiğini bildirdi. Palm Beach Uluslararası Havaalanı ve Orlando Uluslararası Havaalanı'ndaki uçuşlar da etkilendi.

Ajans, “Etkinlik sırasında, FAA bir enkaz tepki alanını etkinleştirdi ve uzay aracı enkazının düştüğü alan dışındaki uçakları kısaca yavaşlattı ve kalkış konumunda uçakların durdurulduğu. Normal işlemler devam etti.” Dedi.

Güney Florida ve Karayipler'deki sosyal medya kullanıcıları, uzay aracının kalıntılarını dünyaya geri dönen videolar yayınladı.

34 Miami'nin hemen kuzeyinde yeniden giriş yapmak pic.twitter.com/847pwmylq

– David (@davidaj_fh) 6 Mart 2025
Sadece SpaceX Starship 8'in patladığını gördük.
💥
💥
💥
Türklerden ve Caicos'tan görülüyor. pic.twitter.com/1ayganrbfe

– Mark O'Henly (@seeclickflash) 6 Mart 2025
Lansman plana göre başladı


Belirtilmemiş teknik sorunlardan dolayı son dakika ovma sonrasında SpaceX, Süper Ağır Birinci Aşamanın 33 metan yakıtlı Raptor motorunu 18: 30'da ateşledi. İki saniye sonra, dünyanın en uzun, en güçlü roketi şirketin Texas Gulf Coast'taki lansman sitesinden kalktı.

16 milyon liraya kadar itme yaratabilir-NASA'nın Satürn 5 ay roketi olarak güçten iki kattan fazla güç-süper ağır yıldız, mavimsi alev uzun jetinin üstünde doğuya doğru uzandı.

Yıldız gemisi üst aşamasını yoğun alt atmosferden çıkardıktan sonra, 230 metrelik, 30 metrelik süper ağır birinci aşama güçlendirici, fırlatma alanına ve fırlatma kulesinin yanına monte edilmiş “possaks” olarak bilinen iki dev mekanik kolun kavrayışına geri uçtu.

SpaceX'in mega roket yıldız gemisinin güçlendiricisi, 6 Mart 2025'te Teksas, Boca Chica'daki Starbase'den bir test uçuşu sırasında yeniden ele geçirildi.


Eric Gay / AP



Yemek çubukları, roketin her iki tarafındaki yapısal yakalama armatürlerine kilitlenerek yavaşça azalan güçlendiricinin etrafında kapandı. Dramatik fırlatma rampası yakalama, SpaceX'in üçüncüsü, şirketin hızlı bir şekilde yenilenme ve yeniden kullanım sağlama planında önemli bir unsurdur.



SpaceX


Süper ağır güçlendirici, iki dev mekanik kol tarafından yakalama için kendini fırlatma rampasına başarıyla uçtu. SpaceX'in üst üste üçüncü başarılı güçlendirici yakalamasıydı.


SpaceX



Bu arada, 160 metrelik Starship üst aşaması, altı Raptor motorunun gücünde planlandığı gibi uzaya doğru tırmandı ve planlanan alt orbital yörüngeye doğru gökyüzüne doğru yükselirken kusursuz bir şekilde çalışıyor gibi görünüyordu.

Kaldırma işleminden 8 dakika sonra sorun


Ancak, SpaceX'in canlı web yayında gösterilen telemetri, altı motordan dördünün erken kapandığını gösteren kalkıştan sekiz dakikadan biraz daha uzun bir süre sonra. Yıldız gemisindeki bir kamera, uzay aracının dönmeye başladığını ve birkaç saniye sonra temas kaybolduğunu gösterdi.

Sosyal medyada yayınlanan birden fazla video, araç ayrıldıktan sonra dünyaya doğru geri dönen dramatik bir enkaz duşunu gösterdi. Ayrılmanın Starship'in kendini imha sistemi tarafından tetiklenip tetiklenmediği veya alt atmosfere geri döndüğünde aşırı yapısal yükler tarafından tetiklenip tetiklenmediği hemen belli değildi.

SpaceX şüphesiz her zamanki hızlı iyileşmesini deneyecek olsa da, Federal Havacılık İdaresi neredeyse kesinlikle başka bir başarısızlık soruşturması sipariş edecek. Arka arkaya iki yıkıcı ayrılık göz önüne alındığında, bu sefer uçuş statüsüne geri dönmesi daha uzun sürebilir.

Uçuş planı, Starship'in yük serbest bırakma sistemini test etmek için dört simüle edilmiş Starlink uydusunun dağıtılması, roketin raptor motorlarından birinin uzayda yeniden başlatılması ve geri dönen yıldız gemilerinin nihai ped yakalanması için gereken yeni ısı kalkan malzemeleri ve bileşenlerinin testleri de dahil olmak üzere bir pili gerektirdi.

Ort-Orbital uçuşun sonunda, yıldız gemisinin önce atmosfer karnına geri dönmesi bekleniyordu. Maksimum atmosferik ısıtma bölgesini geçtikten sonra, roket, Avustralya yakınlarındaki Hint Okyanusu'nda birinci roketle çalışan bir “yumuşak iniş” e yerleşmeden önce dikey bir yöne dönüşecek şekilde programlandı.

Ama öyle değildi.

Ocak lansmanı kendi kendini yok etmekle sona erdi


Programın yedinci entegre uçuş testi sırasında veya Ocak ayında IFT sırasında, süper ağır birinci aşama motorlarının hemen üzerinde bir yangın gelişti ve temas, lansmandan sekiz dakika ve 20 saniye sonra kayboldu.

Bundan üç dakika sonra, roketin kendi kendini yok et sistemi, yıldız gemisini parçalayan bir patlamayı tetikledi ve uçuş yolu boyunca yağmur yağan muhteşem bir alev duşunu üretti.

Telemetri, beklenmedik harmonik titreşimler nedeniyle yırtılan raptorlardan birine yol açan itici çizgilerden sonra yangının patlak verdiğini gösterdi. SpaceX, Pazartesi günü piyasaya sürülen yıldız gemisinin 60 saniyelik motor testi ateşlemesini gerçekleştirerek çeşitli itme seviyelerine yanıt verdi.

Test sonuçlarına dayanarak, itici besleme hatları değiştirildi, yakıt sıcaklıkları değiştirildi ve bu tür harmonik yanıtları önlemek için itme seviyeleri ayarlandı. Yangının patlak verdiği bölgeye ek delikler kuruldu ve yangın şansını en aza indirmek için bir azot temizleme sistemi eklendi.

Perşembe neyin yanlış gittiğini hemen bilinmiyordu.

Ay'ı hedefleyen yıldız gemisi programı


Süper ağır yıldızlıktan böceklerin çalışmak hem SpaceX hem de NASA için kritik öneme sahiptir. SpaceX, ajansın Artemis programındaki ayın Güney Kutbu'nun yakınlarındaki inişlere astronotları taşımak için modifiye bir yıldız gemisi sağlamak için NASA ile sözleşme yapmaktadır.

Ay'a bir yıldız gemisi Lander almak için SpaceX, önce düşük Dünya yörüngesine ulaşmalı, ardından ay yörüngesine yapılan gezi için aya bağlı yıldız gemisini yakıt ikmali için birden fazla süper ağır yıldız “tanker” başlatmalıdır.

Astronotlar, NASA'nın uzay fırlatma sistemi roketinin üstünde fırlatacak ve Lockheed Martin tarafından inşa edilmiş Orion kapsülünde aya uçacak. Mürettebat, ay yüzeyine iniş için bekleyen yıldız gemisine aktarılacak. NASA, şövalanamayan bir Starship Moon inişinden sonra, 2027-28 zaman diliminde ilk kadını ve bir sonraki adamı aya göndermeyi umuyor.

Hızlı yeniden kullanılabilirlik, tek bir ay inişi için gerekli olacak süper ağır yıldızların sayısı göz önüne alındığında, programın önemli bir unsurudur. Sistemi mükemmelleştirmek ve astronotları taşımak için gereken güvenilirliği göstermek için birden fazla başarılı test uçuşu gerekecektir.

En son yanlış, şirketin Florida'daki Kennedy Uzay Merkezi'ndeki tesislerine büyük yükseltmeler için iddialı SpaceX planları arasında geliyor ve süper ağır güçlendiricilerin ve yıldız gemilerinin yenilenebileceği ve bir ve muhtemelen iki Florida fırlatma pedinden piyasaya sürülebileceği 380 metrelik bir bina inşa ediyor.

Yükselen “Gigabay” tesisi, 815.000 feet kare çalışma alanı ile işleme için 46.5 milyon küp alan sağlayacak. İnşaatın 2026 yılı sonuna kadar tamamlanması bekleniyor. Boca Chica'da halihazırda mevcut bir tesise benzer şekilde Florida'da yıldız gemilerinin sıfırdan inşa edilebileceği başka bir tesis planlanıyor.

SpaceX Pazartesi günü yaptığı açıklamada, “Florida'dan ilk yıldız gemisi uçuşlarını sağlamak için Space Coast Starship üretim, entegrasyon ve yenileme tesislerimiz tamamlanırken, Florida'da bir yıldız gemisi filosu oluşturmak için ilk olarak süper ağır güçlendiricileri ve yıldız gemisi üst aşamalı gemileri Bavse üzerinden tamamladı.

“Florida ve Teksas'taki üretim, entegrasyon, yenileme ve lansman tesisleriyle, Starship'in fırlatma oranını hızlı bir şekilde hızla yeniden kullanılabilirlik yoluyla hızla rampa edecek bir pozisyonda olacağız.”


Kris van Cleave ve

Kathryn Krupnik

bu rapora katkıda bulundu.




Daha




William Harwood


Bill Harwood, ilk olarak United Press International için Cape Canaveral Büro şefi ve şimdi Haberler danışmanı olarak ABD Uzay Programını tam zamanlı olarak ele alıyor.