SpaceX devasa lansmanını gerçekleştirdi Süper Ağır Yıldız Gemisi mega roketi onun üzerinde yedinci test uçuşu Perşembe günü, ilk aşamadaki güçlendiriciyi atış standında başarılı bir şekilde “yakaladı” ancak yeni nesil Starship üst aşama uzay aracını kaybetti; görünüşe göre uzaya ulaşırken parçalandı. Federal yetkililer, yok edilen Starship'ten düşen enkazın Miami, Florida'daki havayolu trafiğini kısa süreliğine geciktirdiğini söyledi.
Starship'ten gelen telemetri, beklenmedik motor kapanmaları veya arızaları nedeniyle fırlatmadan sekiz dakika 27 saniye sonra dondu. SpaceX daha sonra X'teki bir gönderide alaycı bir açıklama kullanarak geminin yok edildiğini doğruladı:
“Starship, yükseliş yanması sırasında hızlı bir planlanmamış parçalanma yaşadı. Ekipler, temel nedeni daha iyi anlamak için bugünkü uçuş testinden elde edilen verileri incelemeye devam edecek. Bunun gibi bir testle başarı, öğrendiklerimizden gelir ve bugünkü uçuş, Starship'in güvenilirliğini artırmamıza yardımcı olacaktır. “
Şimdiye kadar yapılmış en güçlü roket olan Süper Ağır Yıldız Gemisi, SpaceX'in Körfez Kıyısı üretim ve uçuş testi tesisinden havalanıyor.
SpaceX
Bir SpaceX fırlatma yorumcusu Starship hakkında “Gemiyle olan tüm iletişimi kaybettik” dedi. “Bu aslında bize üst aşamada bir anormallik yaşadığımızı gösteriyor.” Bir dakika sonra şunu doğruladı: “Üst aşamayı kaybettik.”
Federal Havacılık İdaresi ayrıca Miami Uluslararası ve Fort Lauderdale-Hollywood Uluslararası havalimanlarındaki havayolu trafiğinin, “roket fırlatma anormalliği” olarak tanımladığı durum nedeniyle bir saate kadar geciktiğini bildirdi.
FAA, yaptığı açıklamada “uçakları kısa süreliğine yavaşlattığını ve uzay aracı enkazının düştüğü bölgeye yönlendirdiğini” söyledi. Normal operasyonların yeniden başladığı belirtildi.
Ajans, takip açıklamasında “FAA, 16 Ocak'ta Boca Chica, Teksas'tan başlatılan SpaceX Starship Flight 7 misyonu sırasında bir anormallik meydana geldiğinin farkında” dedi ve “operasyonu değerlendirdiğini” ekledi.
Sosyal medyada yayınlanan ve Haberler tarafından doğrulanan video, Karayipler'deki Turks ve Caicos Adaları bölgesine düşen Starship enkazını gösteriyordu.
Devasa roket, SpaceX'in Körfez Kıyısı'ndaki üretim ve uçuş test tesisinden Doğu Saatiyle 17:37'de fırlatıldı ve 16 milyon pound'a kadar itme gücü üreten 33 metan yakan Raptor motorunu ateşledi.
Saniyede 40.000 pound itici gaz yutan itici, fırlatma standından uzaklaştı ve düzinelerce mil boyunca görülebilen uzun bir alevli egzoz jetinin üzerinde zarif bir şekilde doğuya doğru kavis çizdi.
Kalkıştan iki dakika 40 saniye sonra Super Heavy düştü ve Starship, altı Raptor motorunun gücüyle uzaya tırmanmaya devam etti.
Starship'in üst katındaki bir kamera, ilk aşama ayrılmasını ve yakalama için fırlatma rampasına geri dönmek üzere yaptığı takla manevrasını yakalıyor.
SpaceX
Bu arada itici ters döndü, rotayı tersine çevirmek için birkaç motoru yeniden ateşledi ve roketin fırlatma rampasındaki benzersiz mekanik kolların açık ve beklediği Boca Chica'ya doğru yola çıktı.
Kuyruğu ilk önce Dünya'ya düşen Super Heavy, motorlarını yeniden ateşledi, onu yastığa doğru yönlendirirken eğildi ve ardından avlarını havada yakalamak için düzgün bir şekilde kapanan yemek çubuklarının arasına yerleşti.
böyle ilk yakalama Geçtiğimiz Ekim ayında başarılı bir etkinlik gerçekleşti; binlerce tezahürat yapan bölge sakini ve turist için dudak uçuklatan bir manzaraydı. Ama kullanılan Süper Ağır bir sonraki böyle uçuş için Bir ay sonra, alçalan iticiyi pozisyona yönlendirmeye yardımcı olmak için gerekli olan kuledeki sensörlere fırlatma hasarı nedeniyle Meksika Körfezi'ndeki bir sıçramaya yönlendirildi.
Bu tür hasarları ortadan kaldırmak için daha sağlam korumaya sahip yeni sensörler yerleştirildi ve SpaceX mühendisleri, SpaceX'in roketlerinde önemli bir unsur olan şirketin ağır yük Falcon 9 roketlerinde gösterdikleri düzenlilikle Süper Ağır güçlendiricileri yakında kurtaracakları konusunda iyimserler. lansman maliyetlerini düşürmeye çalışın.
Yeniden kullanılabilirlik temasına uygun olarak Super Heavy'nin 33 Raptor motoru, birden fazla görevde uçma yeteneğini göstermek için önceki bir test uçuşunda uçan bir motoru da içeriyordu.
Perşembe günü test edilen yükseltmelerin büyük kısmı, SpaceX'in “yeni nesil” Starship olarak adlandırdığı gemiye yerleştirildi. İtici “indikten” iki dakika sonra üst kısım uzaya ulaştı.
SpaceX
Muhteşem bir görüntüyle ilk aşama, Starship'in üst aşamasını alt atmosferden dışarı fırlattıktan sonra fırlatma rampasındaki dev mekanik kollar tarafından yakalanıyor.
SpaceX
Ancak telemetri kaybı, uçuş kontrolörlerini yükselişin son aşamalarında neler olabileceği konusunda karanlıkta bıraktı.
Bu ilk test uçuşlarında Yıldız Gemileri yörüngeye ulaşma girişiminde bulunmuyor. Bunun yerine, gezegenin etrafında yarım tur dönerler ve Hint Okyanusu'na kuyruk öncelikli, roketle çalışan bir sıçrama için burunlarını yukarı kaldırmadan önce atmosferik sürtünmenin cehennem alevi boyunca göbek üstü alçalırlar.
Perşembe günkü uçuş için ana test hedefleri arasında uzayda bir Raptor motorunun yeniden çalıştırılması ve biraz Pez şeker dağıtıcısı gibi çalışan yeni bir uydu dağıtım sistemini test etmek için 10 adet sahte Starlink maketinin konuşlandırılması yer alıyordu. Roket faaliyete geçtikten sonra yıldız gemilerinin binlerce Starlink'i fırlatması bekleniyor.
Diğer iyileştirmeler arasında, yeniden giriş ısınmasına maruz kalmayı azaltmak için yeniden konumlandırılan daha küçük stabilizasyon kanatçıkları, iyileştirilmiş bir tahrik aviyonik sistemi, yeniden tasarlanan yakıt besleme hatları ve performansı artırmak için itici gaz hacminde %25'lik bir artış vardı.
Starship'in uzaydan döndüğünde ilk aşamayı yakalamak için yaklaşan açık mekanik kollar veya “yemek çubukları” arasındaki üst aşamasının fırlatma öncesi görünümü.
SpaceX
Yeniden tasarlanan aviyonik sistem, daha güçlü bir uçuş bilgisayarını, Starlink ve GPS navigasyon uydularından gelen sinyalleri birleştiren yeni antenleri, “akıllı pilleri” ve iki düzine yüksek voltajlı aktüatörü ve yeniden tasarlanmış navigasyon sensörlerini çalıştıracak güç ünitelerini içeriyor.
SpaceX ayrıca, gerçek zamanlı video ve verileri yere yayınlamak için operasyonel Starlink uydularını kullanarak kritik sistemlerin doğrudan görüntülenmesini sağlayan 30'dan fazla yerleşik kamerayla birlikte ek kameralar da ekledi.
Uzay aracı tamamen yeniden kullanılabilecek şekilde tasarlanmış olsa da SpaceX, geri dönen bir Yıldız Gemisini veya hatta Falcon 9'un üst aşamasını ele geçirmek için henüz herhangi bir girişimde bulunmadı.
Ancak Perşembe günkü test uçuşu, yeniden giriş ısınmasına nasıl tepki verecekleri hakkında daha fazla bilgi edinmek için, metalik döşemeler ve aktif soğutmalı bir tanesi ile sahte Starship yakalama bağlantı parçaları dahil olmak üzere çeşitli ısı kalkanı iyileştirmelerini test etmek için çok sayıda deney içeriyordu.
SpaceX web sitesinde “Bu yeni yıl Starship için dönüşümsel olacak” dedi, “tüm sistemin yeniden kullanımını çevrimiçi hale getirmek ve Dünya yörüngesine insan ve kargo göndermeyi yinelerken giderek daha iddialı görevlerde uçmak amacıyla, SpaceX, ay ve Mars.”
Süper Ağır Yıldız Gemisinin düzenli olarak uçmasını sağlamak NASA'nın Artemis ay programı için kritik öneme sahiptir. NASA, 2027 zaman diliminde astronotları ay yüzeyine taşıyacak Starship üst kademesinin bir versiyonunu geliştirmek için SpaceX'e ödeme yapıyor.
Aya bir Yıldız Gemisi göndermek için, SpaceX'in ilk önce onu alçak Dünya yörüngesine fırlatması gerekiyor; burada bir dizi diğer Yıldız Gemisi “tankerinin” Dünya yörüngesinden çıkabilmesi için aya bağlı gemiyle buluşması, yanaşması ve otonom olarak yakıt ikmali yapması gerekecek. derin uzaya doğru ilerleyin.
NASA'nın Uzay Fırlatma Sistemi roketinin üzerindeki Orion kapsülünde fırlatılan astronotlar, daha sonra yüzeye iniş için ayın etrafındaki yörüngedeki Starship ile buluşacak.
NASA'nın sözleşmesi, astronotların yüzeye inmelerine izin verilmeden önce pilotsuz bir aya iniş test uçuşu gerektiriyor. Devam eden test programı bunun ne zaman mümkün olabileceğini belirleyecek.
Daha
William Harwood
Bill Harwood, önce United Press International'ın Cape Canaveral büro şefi, şimdi de Haberler'in danışmanı olarak 1984'ten bu yana tam zamanlı olarak ABD uzay programını takip ediyor.
Starship'ten gelen telemetri, beklenmedik motor kapanmaları veya arızaları nedeniyle fırlatmadan sekiz dakika 27 saniye sonra dondu. SpaceX daha sonra X'teki bir gönderide alaycı bir açıklama kullanarak geminin yok edildiğini doğruladı:
“Starship, yükseliş yanması sırasında hızlı bir planlanmamış parçalanma yaşadı. Ekipler, temel nedeni daha iyi anlamak için bugünkü uçuş testinden elde edilen verileri incelemeye devam edecek. Bunun gibi bir testle başarı, öğrendiklerimizden gelir ve bugünkü uçuş, Starship'in güvenilirliğini artırmamıza yardımcı olacaktır. “
Şimdiye kadar yapılmış en güçlü roket olan Süper Ağır Yıldız Gemisi, SpaceX'in Körfez Kıyısı üretim ve uçuş testi tesisinden havalanıyor.
SpaceX
Bir SpaceX fırlatma yorumcusu Starship hakkında “Gemiyle olan tüm iletişimi kaybettik” dedi. “Bu aslında bize üst aşamada bir anormallik yaşadığımızı gösteriyor.” Bir dakika sonra şunu doğruladı: “Üst aşamayı kaybettik.”
Federal Havacılık İdaresi ayrıca Miami Uluslararası ve Fort Lauderdale-Hollywood Uluslararası havalimanlarındaki havayolu trafiğinin, “roket fırlatma anormalliği” olarak tanımladığı durum nedeniyle bir saate kadar geciktiğini bildirdi.
FAA, yaptığı açıklamada “uçakları kısa süreliğine yavaşlattığını ve uzay aracı enkazının düştüğü bölgeye yönlendirdiğini” söyledi. Normal operasyonların yeniden başladığı belirtildi.
Ajans, takip açıklamasında “FAA, 16 Ocak'ta Boca Chica, Teksas'tan başlatılan SpaceX Starship Flight 7 misyonu sırasında bir anormallik meydana geldiğinin farkında” dedi ve “operasyonu değerlendirdiğini” ekledi.
Sosyal medyada yayınlanan ve Haberler tarafından doğrulanan video, Karayipler'deki Turks ve Caicos Adaları bölgesine düşen Starship enkazını gösteriyordu.
SpaceX'in milyarder sahibi Elon Musk daha sonra X platformuna şunları göndererek olası bir nedeni ima etti: “Ön gösterge, gemi motoru güvenlik duvarının üzerindeki boşlukta, havalandırma deliğini aşan basınç oluşturmaya yetecek kadar büyük bir oksijen/yakıt sızıntısı olduğu yönünde. Sızıntıları iki kez kontrol etmenin yanı sıra, bu hacme yangın söndürmeyi de ekleyeceğiz ve muhtemelen havalandırma alanını artıracağız.”
Devasa roket, SpaceX'in Körfez Kıyısı'ndaki üretim ve uçuş test tesisinden Doğu Saatiyle 17:37'de fırlatıldı ve 16 milyon pound'a kadar itme gücü üreten 33 metan yakan Raptor motorunu ateşledi.
Saniyede 40.000 pound itici gaz yutan itici, fırlatma standından uzaklaştı ve düzinelerce mil boyunca görülebilen uzun bir alevli egzoz jetinin üzerinde zarif bir şekilde doğuya doğru kavis çizdi.
Kalkıştan iki dakika 40 saniye sonra Super Heavy düştü ve Starship, altı Raptor motorunun gücüyle uzaya tırmanmaya devam etti.
Starship'in üst katındaki bir kamera, ilk aşama ayrılmasını ve yakalama için fırlatma rampasına geri dönmek üzere yaptığı takla manevrasını yakalıyor.
SpaceX
Bu arada itici ters döndü, rotayı tersine çevirmek için birkaç motoru yeniden ateşledi ve roketin fırlatma rampasındaki benzersiz mekanik kolların açık ve beklediği Boca Chica'ya doğru yola çıktı.
Kuyruğu ilk önce Dünya'ya düşen Super Heavy, motorlarını yeniden ateşledi, onu yastığa doğru yönlendirirken eğildi ve ardından avlarını havada yakalamak için düzgün bir şekilde kapanan yemek çubuklarının arasına yerleşti.
böyle ilk yakalama Geçtiğimiz Ekim ayında başarılı bir etkinlik gerçekleşti; binlerce tezahürat yapan bölge sakini ve turist için dudak uçuklatan bir manzaraydı. Ama kullanılan Süper Ağır bir sonraki böyle uçuş için Bir ay sonra, alçalan iticiyi pozisyona yönlendirmeye yardımcı olmak için gerekli olan kuledeki sensörlere fırlatma hasarı nedeniyle Meksika Körfezi'ndeki bir sıçramaya yönlendirildi.
Bu tür hasarları ortadan kaldırmak için daha sağlam korumaya sahip yeni sensörler yerleştirildi ve SpaceX mühendisleri, SpaceX'in roketlerinde önemli bir unsur olan şirketin ağır yük Falcon 9 roketlerinde gösterdikleri düzenlilikle Süper Ağır güçlendiricileri yakında kurtaracakları konusunda iyimserler. lansman maliyetlerini düşürmeye çalışın.
Yeniden kullanılabilirlik temasına uygun olarak Super Heavy'nin 33 Raptor motoru, birden fazla görevde uçma yeteneğini göstermek için önceki bir test uçuşunda uçan bir motoru da içeriyordu.
Perşembe günü test edilen yükseltmelerin büyük kısmı, SpaceX'in “yeni nesil” Starship olarak adlandırdığı gemiye yerleştirildi. İtici “indikten” iki dakika sonra üst kısım uzaya ulaştı.
SpaceX
Muhteşem bir görüntüyle ilk aşama, Starship'in üst aşamasını alt atmosferden dışarı fırlattıktan sonra fırlatma rampasındaki dev mekanik kollar tarafından yakalanıyor.
SpaceX
Ancak telemetri kaybı, uçuş kontrolörlerini yükselişin son aşamalarında neler olabileceği konusunda karanlıkta bıraktı.
Bu ilk test uçuşlarında Yıldız Gemileri yörüngeye ulaşma girişiminde bulunmuyor. Bunun yerine, gezegenin etrafında yarım tur dönerler ve Hint Okyanusu'na kuyruk öncelikli, roketle çalışan bir sıçrama için burunlarını yukarı kaldırmadan önce atmosferik sürtünmenin cehennem alevi boyunca göbek üstü alçalırlar.
Perşembe günkü uçuş için ana test hedefleri arasında uzayda bir Raptor motorunun yeniden çalıştırılması ve biraz Pez şeker dağıtıcısı gibi çalışan yeni bir uydu dağıtım sistemini test etmek için 10 adet sahte Starlink maketinin konuşlandırılması yer alıyordu. Roket faaliyete geçtikten sonra yıldız gemilerinin binlerce Starlink'i fırlatması bekleniyor.
Diğer iyileştirmeler arasında, yeniden giriş ısınmasına maruz kalmayı azaltmak için yeniden konumlandırılan daha küçük stabilizasyon kanatçıkları, iyileştirilmiş bir tahrik aviyonik sistemi, yeniden tasarlanan yakıt besleme hatları ve performansı artırmak için itici gaz hacminde %25'lik bir artış vardı.
Starship'in uzaydan döndüğünde ilk aşamayı yakalamak için yaklaşan açık mekanik kollar veya “yemek çubukları” arasındaki üst aşamasının fırlatma öncesi görünümü.
SpaceX
Yeniden tasarlanan aviyonik sistem, daha güçlü bir uçuş bilgisayarını, Starlink ve GPS navigasyon uydularından gelen sinyalleri birleştiren yeni antenleri, “akıllı pilleri” ve iki düzine yüksek voltajlı aktüatörü ve yeniden tasarlanmış navigasyon sensörlerini çalıştıracak güç ünitelerini içeriyor.
SpaceX ayrıca, gerçek zamanlı video ve verileri yere yayınlamak için operasyonel Starlink uydularını kullanarak kritik sistemlerin doğrudan görüntülenmesini sağlayan 30'dan fazla yerleşik kamerayla birlikte ek kameralar da ekledi.
Uzay aracı tamamen yeniden kullanılabilecek şekilde tasarlanmış olsa da SpaceX, geri dönen bir Yıldız Gemisini veya hatta Falcon 9'un üst aşamasını ele geçirmek için henüz herhangi bir girişimde bulunmadı.
Ancak Perşembe günkü test uçuşu, yeniden giriş ısınmasına nasıl tepki verecekleri hakkında daha fazla bilgi edinmek için, metalik döşemeler ve aktif soğutmalı bir tanesi ile sahte Starship yakalama bağlantı parçaları dahil olmak üzere çeşitli ısı kalkanı iyileştirmelerini test etmek için çok sayıda deney içeriyordu.
SpaceX web sitesinde “Bu yeni yıl Starship için dönüşümsel olacak” dedi, “tüm sistemin yeniden kullanımını çevrimiçi hale getirmek ve Dünya yörüngesine insan ve kargo göndermeyi yinelerken giderek daha iddialı görevlerde uçmak amacıyla, SpaceX, ay ve Mars.”
Süper Ağır Yıldız Gemisinin düzenli olarak uçmasını sağlamak NASA'nın Artemis ay programı için kritik öneme sahiptir. NASA, 2027 zaman diliminde astronotları ay yüzeyine taşıyacak Starship üst kademesinin bir versiyonunu geliştirmek için SpaceX'e ödeme yapıyor.
Aya bir Yıldız Gemisi göndermek için, SpaceX'in ilk önce onu alçak Dünya yörüngesine fırlatması gerekiyor; burada bir dizi diğer Yıldız Gemisi “tankerinin” Dünya yörüngesinden çıkabilmesi için aya bağlı gemiyle buluşması, yanaşması ve otonom olarak yakıt ikmali yapması gerekecek. derin uzaya doğru ilerleyin.
NASA'nın Uzay Fırlatma Sistemi roketinin üzerindeki Orion kapsülünde fırlatılan astronotlar, daha sonra yüzeye iniş için ayın etrafındaki yörüngedeki Starship ile buluşacak.
NASA'nın sözleşmesi, astronotların yüzeye inmelerine izin verilmeden önce pilotsuz bir aya iniş test uçuşu gerektiriyor. Devam eden test programı bunun ne zaman mümkün olabileceğini belirleyecek.
Daha
William Harwood
Bill Harwood, önce United Press International'ın Cape Canaveral büro şefi, şimdi de Haberler'in danışmanı olarak 1984'ten bu yana tam zamanlı olarak ABD uzay programını takip ediyor.