SpaceX'in Süper Ağır Yıldız Gemisi roketi “destansı” test uçuşuna başladı

QasiM

Global Mod
Global Mod
SpaceX, Perşembe günü dördüncü uçuşunda dünyanın en güçlü roketini fırlattı ve şirketin Starship üst kademesini başarılı bir şekilde uzaya yerleştirdi ve ardından, en az 1000 gramlık ciddi hasara rağmen, Hint Okyanusu'na görünüşe göre kontrollü bir sıçrama için yeniden girişin sıcaklığıyla geri indirdi. bir direksiyon yüzgeci.

Devasa Süper Ağır birinci aşama itici, Starship'i alt atmosferin dışına ittikten sonra, Meksika Körfezi'ne kontrollü bir iniş yaparak “yumuşak” bir iniş gerçekleştirdi. Bu, ilk kez her iki aşamanın da test uçuşunun ana hedeflerine ulaşmayı başardığı zamandı.

“Çok sayıda (ısı kalkanı) karo kaybına ve hasarlı kanadına rağmen Starship, okyanusa yumuşak iniş yapmayı başardı!” SpaceX'in kurucusu Elon Musk, X'te şunları söyledi: “Destansı bir başarıdan dolayı @SpaceX ekibini tebrik ederiz!”

Bir drone, programın dördüncü test uçuşunu başlatmak üzere SpaceX'in Boca Chica, Teksas fırlatma alanından kalkan Super Heavy-Starship'in görüntüsünü yakalıyor.


SpaceX



397 metre uzunluğundaki roket, SpaceX'in Boca Chica, Teksas'taki “Starbase” uçuş tesisinden sabah 8:50 EDT'de patladı ve Super Heavy'nin ilk aşamasında 33 metan yakan Raptor motorunun gücüyle Körfez Kıyısı'ndan hızla uzaklaştı. .


Musk şirketin fırlatma kontrol merkezinden bakarken, kucağında çocuklarından birini tutarken Süper Ağır Yıldız Gemisi, gökyüzüne doğru hızlanırken doğuya doğru kavis çizerek parlak alevli bir egzoz jetinin üzerindeki rampasından tırmandı.

Teksas Körfez Kıyısı'ndan ayrılan Süper Ağır Yıldız Gemisinin bir başka görüntüsü. Sol alttaki 33 Raptor motorundan birinin kalkıştan hemen sonra kapandığını gösteren grafiğe dikkat edin.


SpaceX



Uçuşun ilk aşamalarında 16 milyon poundluk itme kuvveti üretebilen roket, uzay mekiğinin, NASA'nın efsanevi Apollo programı Satürn 5'in ve Uzay Fırlatma Sistemi roketinin iki katından daha fazla kalkış itiş gücüne sahip şimdiye kadar yapılmış en güçlü fırlatıcıdır. Teşkilatın Artemis ay roketi için tasarlandı.

Bir Raptor'un erken kapanmasına rağmen Super Heavy, Starship'in üst aşamasını yoğun alt atmosferin dışına itti, ardından ayrıldı, ters döndü ve rotayı tersine çevirerek Körfez Kıyısı'na doğru ilerlemek için birden fazla motoru yeniden çalıştırdı. Bu arada Starship, altı adet Raptor'dan güç alarak uzaya tırmanmaya kendi başına devam etti.

Test programı için bir ilk olarak Super Heavy, SpaceX'in Kaliforniya'daki Hawthorne fabrikasındaki gürültülü tezahürat ve alkış dalgaları arasında üç motoru yavaşlatmak için üç motoru çalıştırarak kontrollü bir iniş gerçekleştirdi ve canlı televizyon görüntüleri bu artışın kuyruğunu gösterdi. suya sıçramak.

Super Heavy birinci aşama güçlendiricinin yan tarafına monte edilen bir kamera, motorları planlı bir iniş yakma işlemini tamamlarken Meksika Körfezi'ndeki su sıçraması anını yakaladı.


SpaceX



Bu arada 160 metrelik Starship, planlandığı gibi yörünge altı yörüngesine ulaştı ve atmosfere geri dönmeden önce dünyanın çevresini dolaştı. Canlı televizyon görüntüleri, roketin atmosferik sürtünmenin kırmızı parıltısıyla yüzleştiğini ve alt atmosfere ilk olarak geri düştüğünü gösteriyordu.

Roketin Mart ayındaki üçüncü test uçuşu sırasında Starship, atmosferik sürtünmeyle karşılaştığında hayatta kalamadı ve yüksek irtifada parçalandı. Bu kez araç, Dünya'ya geri dalarken kaya gibi sabit görünüyordu; aşırı ısınmış plazmayla yıkanmış, göbeği ve roketin direksiyon kanatlarını yuttuğu görülebiliyordu.

İniş devam ederken bir kamera, sıcaklığın direksiyon kanadını aşındırdığını ve alevli enkaz parçalarının kopup gittiğini gösterdi.

“Bu bir tırnak ısıran!” diye bağırdı SpaceX yorumcusu Kate Tice.

Aşırı üst atmosferdeki sürtünme, Starship Dünya'ya doğru düşerken muhteşem bir ışık gösterisi sağladı ve uzay aracının ısı kalkanı döşemeleri boyunca 3.000 dereceye kadar yüksek sıcaklıklar yarattı.


SpaceX



Dikkat çekici bir şekilde, Starship'ten gelen veriler gelmeye devam etti ve aracın motorları planlanan iniş için yeniden ateşlendi. Geminin suya çarptığında hangi yönde olduğu açıkça hasar görmüş bir kameranın görüntülerinde görülemiyordu, ancak bu noktaya ulaşmak büyük bir başarıya işaret ediyordu.

SpaceX sözcüsü Dan Huot “İnanılmazdı” dedi. “Bir sonrakine kadar sabırsızlanıyorum.”

İniş devam ederken, Starship'teki bir kamera, aracın kanatlarından birinin ısı ve ardından artan aerodinamik stres nedeniyle aşındığını gösterdi. Dikkat çekici bir şekilde, Yıldız Gemisi kontrolü elinde tutuyormuş gibi görünüyordu.


SpaceX



Hem Süper Ağır güçlendirici hem de Starship tamamen yeniden kullanılabilecek şekilde tasarlanmıştır. SpaceX, faaliyete geçtikten sonra ilk aşamayı fırlatma rampasındaki dev mekanik kollar tarafından yakalanacağı fırlatma alanına geri uçurmayı planlıyor. Starship, ister Dünya'da, ister Ay'da, hatta Mars'ta olsun, mevcut herhangi bir yere inmek üzere tasarlandı.

Ancak Super Heavy-Starship'in ilk test uçuşları için kurtarma bir seçenek değildi. Amaç, “basitçe” her iki aşamayı da alt atmosfere sağlam ve kontrol altına almaktı.

Mutlu SpaceX kurucusu Elon Musk, sağda tişörtle, SpaceX'in fırlatma kontrol odasından uçuşu izledi ve Starship'in Hint Okyanusu'na düşmesinden sonra ekibi tebrik etti.


SpaceX



SpaceX web sitesinde, “Dördüncü uçuş testi, odak noktamızı yörüngeye ulaşmaktan Starship ve Super Heavy'yi geri döndürme ve yeniden kullanma yeteneğini göstermeye çeviriyor.” dedi. “Birincil hedefler, Süper Ağır itici ile Meksika Körfezi'nde bir iniş yakma ve yumuşak sıçrama gerçekleştirmek ve Starship'in kontrollü girişini sağlamak olacak.”

İkisi 2023'te ve en sonuncusu Mart ayında olmak üzere önceki üç uçuş sırasında, Super Heavy ve Starship aşamaları, tüm test hedeflerine ulaşılamadan feci başarısızlıklarla karşılaştı. Ancak her uçuşta SpaceX, performansı önemli ölçüde artıran donanım ve yazılım yükseltmeleri uyguladı.

Üçüncü test uçuşunda Starship'in üst kademesi uzaya çıktı, gezegenin etrafında döndü ve üst atmosferde parçalanmadan önce Hint Okyanusu üzerinde planlı bir inişe başladı. Süper Ağır itici, kontrolü kaybetmeden önce Meksika Körfezi üzerindeki alt atmosfere geri dönmeyi başardı.

Ancak SpaceX uçuşu genel bir başarı olarak selamladı ve Perşembe günkü test sırasında performansı artırmak için daha fazla değişiklik yaptı.

Süper Ağır Yıldız Gemisinin düzenli olarak uçmasını sağlamak kritik öneme sahiptir. NASA'nın Artemis ay programı. NASA, astronotları ay yörüngesinden yüzeye ve geriye taşımak için Starship üst aşamasının bir versiyonunu geliştirmek üzere SpaceX'e 2021'de 2,9 milyar dolarlık bir sözleşme verdi. Artemis mürettebatı, Lockheed Martin yapımı Orion kapsüllerini kullanarak aya gidip gelecek.

Ajansın Artemis programında astronotları ay yüzeyine geri taşımak için NASA için geliştirilmekte olan bir Starship varyantının bir sanatçının izlenimi.


SpaceX (Haberler tarafından düzenlenmiştir)



Aya ulaşmak için, halihazırda alçak Dünya yörüngesinde bulunan bir Starship'in üst kademesine robotik olarak yakıt ikmali yapmak üzere birden fazla Süper Ağır tanker uçuşunun başlatılması gerekecek. Starship iniş aracı daha sonra Artemis ay yürüyüşçülerini beklemek için ay yörüngesine uçacak.

NASA'nın sözleşmesi, astronotların gerçek bir iniş girişiminde bulunmadan önce pilotsuz bir aya iniş test uçuşunu gerektiriyor. Artemis yöneticileri, astronotların gemide olduğu ilk aya iniş için 2026'nın sonlarını hedefliyor.

Ancak bu, SpaceX'in güvenilirliği kanıtlayacak kadar Süper Ağır Yıldız Gemisi uçuşu başlatmasına bağlı olacaktır. SpaceX'in felsefesi sık sık uçmak, hatalardan ders çıkarmak ve tekrar uçmak olsa da, NASA'nın astronotları gemiye yerleştirmenin güvenli olduğuna kanaat getirmesi için uzun bir dizi başarılı uçuşa ihtiyacı olacak.



Daha




William Harwood


Bill Harwood, önce United Press International'ın Cape Canaveral büro şefi, şimdi de Haberler'in danışmanı olarak 1984'ten bu yana tam zamanlı olarak ABD uzay programını takip ediyor.