Boeing'in Starliner uzay kapsülü, mürettebat eve dönmeden önce kritik testlerden geçecek

QasiM

Global Mod
Global Mod
Bu hafta sonu kritik testler yapılacak ve onaylanacak Boeing'in Starliner kapsülü güvenli bir şekilde taşınabilir mi iki kişilik mürettebatı Yetkililer Perşembe günü, görevin başlarında ortaya çıkan sorunlara rağmen aracın Dünya'ya geri döndüğünü söyledi.

Beklenmeyen helyum sızıntıları ve bozulmuş manevra iticileri, keşfedildi geminin buluşma noktası Haziran ayı başında Uluslararası Uzay İstasyonu'na yapılan uçuş, haftalarca süren test ve analizleri tetikledi ve geminin ilk pilotlu test uçuşunu bir haftadan biraz daha uzun bir süreden neredeyse iki aya çıkardı.

NASA Ticari Mürettebat Programı Yöneticisi Steve Stich, daha önce uzay istasyonunu ziyaret etmiş olan Starliner komutanı Barry “Butch” Wilmore ve yardımcı pilot Sunita Williams'ın bu uzatılmış görevi hiç sorun etmeden yerine getirdiklerini ve yörüngede geçirdikleri ekstra zamanın tadını çıkardıklarını söyledi.

Boeing'in Starliner mürettebat kapsülü Uluslararası Uzay İstasyonu'na kenetlendi.


NASA



Dünya'ya geri dönmeleri için ne zaman izin verilebileceğine gelince, Stich muhabirlere “Bugün dönüş tarihiyle ilgili büyük bir duyurumuz yok. Büyük ilerleme kaydediyoruz, ancak bunu yapmaya henüz hazır değiliz.” dedi.

Starliner için “çok önemli bir test seti”


İki teknik engel daha var: Bu hafta sonu Starliner'ın servis modülündeki 27 manevra iticisini “sıcak ateşleme” ile çalıştırarak, bunların ayrılma ve yeniden giriş arasında beklendiği gibi çalıştığından emin olmak için testler yapılacak; ve itme basınçlandırma sistemindeki beş bilinen helyum sızıntısının kötüleşmediğini doğrulamak için paralel testler yapılacak.

Basınçlı helyum, iticileri ateşleme için iticilere zorlamak için kullanılır. İticiler ise, Starliner'ı ayrılmadan sonra gerektiği gibi yeniden yönlendirmek ve daha büyük roketler gemiyi yörüngeden çıkarıp yeniden giriş ve iniş için ateşlediğinde sabit tutmak için gereklidir.

“Tüm bu iticileri bir dizi darbeyle ateşleyeceğiz, sadece ayrılmadan önce tüm sistemin beklediğimiz ve son kontrol ettiğimiz zamanki gibi performans gösterdiğinden emin olmak için,” dedi Stich. “Ayrıca helyum sistemine bakma şansımız olacak.

“En son helyum sistemini kontrol etmemizin üzerinden altı hafta geçti, bu 15 Haziran'daydı. Bu yüzden manifold manifold basınçlandıracağız ve sonra iticileri sıcak ateşleyeceğiz ve sonra helyum sızıntı oranlarına bakma ve sistemin kararlı olduğunu doğrulama şansı elde edeceğiz.”

“Genel olarak, hafta sonu yapacağımız çok önemli bir dizi test var” dedi.

Büyük bir sürprizle karşılaşılmaması durumunda, NASA'nın uçuşa hazır olma incelemesi yapılacak ve üst düzey yönetime sorunları ana hatlarıyla açıklayacak, ayrıca “uçuş gerekçesi”, yani sorunların anlaşıldığını ve güvenilir bir güvenlik tehdidi oluşturmadığını gösteren analiz sunulacak.

“Bu ajansın uçuş hazırlığı incelemesine giden liderlikte önemli bir eğitim var,” dedi Stich. “Olan biten her şeyi açıklamakta zorlandık ve bunun için özür dilerim. Bu çok, çok karmaşık bir konu.”

Starliner, ilk pilotlu test uçuşu için 5 Haziran'da fırlatıldı. Uluslararası Uzay İstasyonu ile yapılan sonraki buluşmada, birden fazla helyum sızıntısı tespit edildi (biri fırlatmadan önce biliniyordu) ve beş arkaya bakan manevra iticisi, uçuş yazılımının beklediği şekilde çalışmadı.

Dördü daha sonra başarılı bir şekilde test atışına tabi tutulurken, biri başarısız ilan edildi.

Arkaya bakan iticiler uzun süreler boyunca doğrudan güneş ışığına maruz bırakıldı ve bu da normalden daha yüksek sıcaklıklarda çalışmasına neden oldu. Bu, artı buluşma sırasındaki hızlı yanma dizisi, muhtemelen gözlemlenen performansa katkıda bulundu.

Boeing, bunu öğrenmek için başka bir Starliner'dan aldığı uçuş iticisini New Mexico, White Sands'deki NASA test tesisine götürdü ve yörüngedeki Starliner'ın deneyimlediklerini taklit eden iki buluşma dizisi ile birlikte beş Dünya'ya dönüş veya “aşağı iniş” senaryosundan geçirdi.

Benzer itme gücü kaybı da görüldü ve mühendisler test iticisini söktüklerinde, teflon contanın hafifçe deforme olduğu görüldü; bu muhtemelen itici gazlardan biri olan azot tetroksite maruz kalmanın bir sonucuydu.

“Ekip … o iticiye bakıyor ve o belirli fokun uçuşun geri kalanında hayatta kalıp kalamayacağını görmek istiyor,” dedi Stich. “O itici üzerinde yaptıklarımıza bakarsanız, beş iniş ayağına kadar hayatta kalabileceğimizi gösteriyor. Bu yüzden o fokun sağlam kaldığından emin oluyoruz.”

Helyum sızıntılarına gelince, Stich uçuş kontrolörlerinin yörüngedeki önceki testler için sisteme basınç uyguladığını ve bilinen sızıntıların daha da kötüleşmediğini, hepsinin kabul edilebilir sınırlar içinde olduğunu söyledi.

“Bu hafta sonu helyum sızıntısı senaryosu üzerinde bir kontrol yapacağız ve ardından gemiyi ayırmadan hemen önce sistemi yeniden basınçlandırıp helyum sızıntılarını kontrol edeceğiz. … Her şeyin kapsandığından emin oluyoruz.”

Starliner havalandığında, pilleri uzayda 45 gün için derecelendirilmişti. Stich, yörüngedeki gerçek performanslarına dayanarak bu sınırın 90 güne uzatıldığını söyledi. Perşembe günü geminin uzaydaki 50. günüydü ve Stich, Wilmore ve Williams'ın muhtemelen Ağustos sonuna kadar Dünya'ya dönebileceğini söyledi.

Boeing'in Starliner program yöneticisi Mark Nappi, “Mürettebatı geri getirmek için iyi bir aracımız olduğundan çok eminim,” dedi. “Bu bilgileri herkese göstermek için bir sonraki adımları atmalıyız ve bu, ajans incelemesine kadar uzanıyor ve önümüzdeki hafta yapacağımız şey bu.”



Daha




William Harwood


Bill Harwood, 1984'ten bu yana ABD uzay programını tam zamanlı olarak takip ediyor; önce United Press International'da Cape Canaveral büro şefi olarak, şimdi de Haberler'de danışman olarak çalışıyor.