FAA, SpaceX Starship'in parçalanması ve enkaz yağmuruna tutulmasının ardından soruşturma emri verdi

QasiM

Global Mod
Global Mod
Federal Havacılık İdaresi, SpaceX'e olayla ilgili resmi bir soruşturma yürütme talimatı verdi. Starship roketinin parçalanması Ajansın Cuma günü yaptığı duyuruya göre, perşembe günü yapılan bir test uçuşu sırasında alevli enkazdan oluşan muhteşem bir yağmurun Dünya'ya düşmesine neden oldu.

FAA yaptığı açıklamada, “FAA, SpaceX'in 16 Ocak'taki fırlatma operasyonları sırasında Starship aracının kaybıyla ilgili bir kaza soruşturması yapmasını talep ediyor” dedi. “Hiçbir kamu yaralanması raporu yok ve FAA, Turks ve Caicos adalarındaki kamu malı hasarına ilişkin raporları doğrulamak için SpaceX ve ilgili yetkililerle birlikte çalışıyor.”

Videodan alınan görüntü, 16 Ocak 2025'teki bir test uçuşu sırasında parçalanan SpaceX Yıldız Gemisi'nin enkazını gösteriyor.


Greg Munch



Birkaç dakika içinde Starship'in dağılmasıSosyal medyada yayınlanan ve ani bir ateş topundan gelen enkaz yağmurunu (muhtemelen başarısızlığın ardından ateşlenen itici gazlar) gösteren videolarla birlikte, FAA bir “Enkaz Müdahale Alanı” etkinleştirdi ve “uzay aracı enkazının bulunduğu alanın dışındaki uçakları kısa süreliğine yavaşlattı” düşüyor.”

Ajans, diğer uçakların kısa süreliğine Güney Florida havalimanlarında alıkonulduğunu ve birçoğunun “etkilenen alanların dışında tutulurken düşük yakıt seviyeleri nedeniyle yön değiştirmeleri istendiğini” söyledi.

Bu arada SpaceX, ilk verilerin Starship'in arka kısmında aracın tahrip olmasına neden olan bir yangının çıktığını gösterdiğini söyledi.

Şirket web sayfasında “Starship üst kademesi altı Raptor motorunun tamamını başarıyla çalıştırdı ve uzaya yükselişini gerçekleştirdi” dedi. “Yanığın tamamlanmasından önce, yaklaşık sekiz buçuk dakikalık uçuştan sonra aracın telemetrisi kayboldu. İlk veriler, geminin kıç kısmında bir yangının çıktığını ve bu durumun planlanmamış hızlı bir sökülmeye yol açtığını gösteriyor.”

“Hızlı planlanmamış sökme” veya RUD, SpaceX'in kurucusu Elon Musk'un feci roket arızalarından bahsederken tercih ettiği bir tanımdır. SpaceX, 1-866-623-0234 numaralı telefondan bir “enkaz yardım hattı” kurdu ve Starship enkazını bulan herkesi, şirketi [email protected] adresinden aramaya veya bilgilendirmeye çağırdı.

Test uçuşu sırasında kaza yaşandı


Kaza, dev bir Super Heavy-Starship roketinin SpaceX'in Teksas, Boca Chica'daki Körfez Kıyısı üretim ve uçuş test merkezinden yedinci test uçuşu sırasında meydana geldi.

Starship'in üst kademesi, Süper Ağır güçlendiricinin üzerine monte edilmiştir ve iki yanında, fırlatma alanına döndüklerinde geri dönen güçlendiricileri yakalamak için kullanılan, “yemek çubukları” olarak bilinen iki mekanik kol bulunur.


SpaceX



Super Heavy'nin ilk aşaması, Starship'in üst aşamasını alt atmosferin dışına çıkararak başarılı bir görevin temelini attı, ardından ters döndü ve fırlatma kulesindeki dev mekanik kollar tarafından orta havadan çekildiği deniz kenarındaki atış standına geri uçtu.

Bu arada Starship altı motorunun gücüyle uzaya doğru ilerlemeye devam etti. Ancak kalkıştan yaklaşık sekiz buçuk dakika sonra, SpaceX'in web yayınında paylaşılan telemetri, veriler aniden donup güncellenmeyi durdurmadan önce motorların kademeli bir şekilde kapandığını gösterdi.

Sosyal medyada yayınlanan çok sayıda fotoğraf ve video, Columbia mekiğinin 2003'teki parçalanmasını ve Rus Mir uzay istasyonunun 2001'deki kasıtlı yeniden girişini ve parçalanmasını anımsatan bir sahnede, öğleden sonra gökyüzünde bir ateş topundan yayılan dumanlı enkaz izlerini gösteriyordu.

Perşembe günkü aksiliğin SpaceX'in ticari operasyonlarını etkilemesi beklenmiyor. Şirket, Florida ve California'dan fırlatılan kısmen yeniden kullanılabilir Falcon 9 ve Falcon Heavy roketleriyle ticari fırlatma endüstrisine hakim durumda ve bu güçlendiriciler, Starship ile hiçbir ortak unsuru paylaşmıyor.

Ancak Musk, şimdiye kadar yapılmış en güçlü roket olan Super Heavy-Starship'i şirketin geleceği olarak görüyor; her iki aşaması da hızlı yenileme ve yeniden fırlatma için roketle çalışan inişlere uçmak üzere tasarlandı; bu, şirketin çabasında önemli bir unsur. lansman maliyetlerini düşürmek için.

SpaceX, performansı hızlı bir şekilde doğrulamak, yeni fikirleri test etmek, sorunlu alanları belirlemek ve alt uçuşlarda düzeltmeleri uygulamak için test uçuşlarını hızlandırma sürecindedir.

Süper Ağır Yıldız Gemisi Perşembe günü Körfez Kıyısı fırlatma rampasında patlama için yakıt alıyor.


SpaceX



FAA'nın zorunlu kıldığı soruşturmanın test programını nasıl etkileyeceği henüz bilinmiyor.

FAA, “Bir kaza soruşturması, kamu güvenliğini artırmak, olayın temel nedenini belirlemek ve olayın tekrarlanmasını önlemek için düzeltici eylemleri belirlemek üzere tasarlanmıştır.” dedi.

“FAA, SpaceX liderliğindeki kaza soruşturma sürecinin her adımına dahil olacak ve herhangi bir düzeltici eylem de dahil olmak üzere SpaceX'in nihai raporunu onaylamalıdır. Uçuşa dönüş, FAA'nın aksilikle ilgili herhangi bir sistem, süreç veya prosedürün uygunluğunu belirlemesine dayanmaktadır. kamu güvenliğini etkilemez.”

Soruşturmanın ne kadar süreceği ve Süper Ağır Yıldız Gemisinin ne zaman tekrar uçabileceği henüz bilinmiyor. Ancak bunun SpaceX'in test programını uzatacağı neredeyse kesin.

Perşembe günkü test uçuşuna giren SpaceX, 2025'in “tüm sistemin yeniden kullanımını çevrimiçi hale getirme ve insanları ve kargoyu Dünya yörüngesine, Ay'a ve Ay'a göndermeyi yinelerken giderek daha iddialı görevlerde uçma hedefiyle Starship için dönüşüm yaratacağını” söyledi. Mars.”

Süper Ağır Yıldız Gemisinin düzenli olarak uçmasını sağlamak NASA'nın Artemis ay programı için kritik öneme sahiptir. NASA, 2027'de astronotları ay yüzeyine taşıyacak Starship üst kademesinin bir versiyonunu geliştirmek için SpaceX'e para ödüyor.

Aya bir Yıldız Gemisi göndermek için, SpaceX'in ilk önce onu alçak Dünya yörüngesine fırlatması gerekiyor; burada bir dizi diğer Yıldız Gemisi “tankerinin” Dünya yörüngesinden çıkabilmesi için aya bağlı gemiyle buluşması, yanaşması ve otonom olarak yakıt ikmali yapması gerekecek. derin uzaya doğru ilerleyin.

NASA'nın Uzay Fırlatma Sistemi roketiyle fırlatılan astronotlar, daha sonra Ay yörüngesinde Starship ile buluşacak ve ardından yüzeye inecek.

NASA'nın sözleşmesi, astronotların yüzeye inmelerine izin verilmeden önce pilotsuz bir aya iniş test uçuşu gerektiriyor. Devam eden test programı bunun ne zaman mümkün olabileceğini belirleyecek.



Daha




William Harwood


Bill Harwood, önce United Press International'ın Cape Canaveral büro şefi, şimdi de Haberler'in danışmanı olarak 1984'ten bu yana tam zamanlı olarak ABD uzay programını takip ediyor.