SpaceX Crew Dragon, üst aşama anormalliği araştırmasının ortasında 2 kişilik mürettebatı uzay istasyonuna getiriyor

QasiM

Global Mod
Global Mod
Kennedy Uzay Merkezi'nden fırlatıldıktan bir gün sonra, bir SpaceX Crew Dragon uzay aracı Uluslararası Uzay İstasyonu'nu yakaladı ve Pazar günü kenetlenmek üzere harekete geçti ve bir NASA astronotu ile bir Rus kozmonotu da katılmak üzere karakola getirdi. iki Starliner astronotu beş aylık bir görev turu için.

Randevu, SpaceX'in Falcon 9 fırlatmalarını askıya aldığı yönündeki haberin ortasında geldi; mühendisler, Crew Dragon'un kendi başına uçmak üzere serbest bırakılması ve hedef dışı bir yangınla sonuçlanmasının ardından Cumartesi günü mürettebatın Falcon 9 üst kademesinin tekleme yapmasına neyin sebep olduğunu bulmaya çalışıyordu. – Pasifik Okyanusu üzerinden giriş.

Yüksek çözünürlüklü uzay sahnelerini kamuoyuna sunmak için yakın zamanda Uluslararası Uzay İstasyonuna monte edilen özel olarak finanse edilen yeni bir kamera, Crew Dragon'un istasyonun ön limanına yanaştıktan sonra çektiği muhteşem manzaraları yakaladı.


Sen



SpaceX, sosyal medya platformu X'te yaptığı bir paylaşımda, ikinci aşamanın “nominal olmayan bir yörüngeden sapma deneyimi yaşadığını. Sonuç olarak, ikinci aşama güvenli bir şekilde okyanusa ancak hedeflenen bölgenin dışına indi. Temel nedeni daha iyi anlayın.”


Bu, üç aydan kısa bir süre içinde Falcon 9'un ikinci üst kademe anormalliğiydi ve birinci kademe iniş kazasının da dahil olduğu üçüncü başarısızlıktı. NASA ve Avrupa Uzay Ajansı sondalarını Jüpiter ve bir asteroit yolculuğuna göndermek için Ekim ayında yapılan iki yüksek öncelikli fırlatma da dahil olmak üzere, en son sorunun aşağı akış uçuşları üzerinde ne gibi bir etkisi olabileceği henüz bilinmiyor.

Mürettebat-9'un bugünkü başarılı fırlatılmasının ardından Falcon 9'un ikinci aşaması planlandığı gibi okyanusa atıldı, ancak nominal olmayan bir yörüngeden çıkış yanması yaşandı. Sonuç olarak, ikinci aşama güvenli bir şekilde okyanusa ancak hedeflenen bölgenin dışına indi.

Başlatmaya devam edeceğiz…

— SpaceX (@SpaceX) 29 Eylül 2024
Ancak anormalliğin Crew Dragon'un uzay istasyonuyla 28 saatlik randevusu üzerinde hiçbir etkisi olmadı ve komutan Nick Hague ve kozmonot Alexander Gorbunov'u taşıyan feribot gemisi, iki uzay aracı yola çıkarken saat 17:30'da (EDT) laboratuvarın ileri limanına yanaştı. Güney Afrika'nın 265 mil yukarısında. Uçuş kontrolörleri hava geçirmez bir yapısal contayı doğruladıktan bir buçuk saat sonra kapaklar açıldı.

Hague ve Gorbunov'u istasyonda karşılayanlar, Starliner komutanı Barry “Butch” Wilmore ve şu anda uzay istasyonunun komutanı olarak görev yapan pilot Sunita Williams'ın yanı sıra Soyuz MS-26/72S komutanı Aleksey Ovchinin, Ivan Vagner ve NASA astronotu Don Pettit idi.

Hague, Gorbunov, Wilmore ve Williams, uzayda 217 günlük kalışlarını tamamlamak üzere 7 Ekim civarında Dünya'ya döndüklerinde Mürettebat 8 komutanı Matthew Dominick, Mike Barratt, Jeanette Epps ve kozmonot Alexander Grebenkin'in yerini alacaklar.

Wilmore ve Williams Starliner'ın ilk pilotlu test uçuşuna çıktı, 5 Haziran'da görevin bir haftadan biraz daha uzun sürmesi bekleniyor. Fırlatmanın ertesi günü uzay istasyonuyla buluşma sırasında, geminin tahrik sisteminde çok sayıda helyum sızıntısı tespit edildi ve beş manevra jeti düzgün çalışamadı.

Crew Dragon pilotları uzay istasyonunda ancak dokuz kişilik mürettebat tarafından memnuniyetle karşılandı. Siyah gömlekliler (soldan sağa): Starliner komutanı Butch Wilmore, Jeanette Epps, kozmonot Alexander Grebenkin ve NASA astronotları Mike Barratt, Matthew Dominick ve Starliner pilotu Sunita Williams; kırmızı gömlekliler (soldan sağa): Soyuz kozmonotu Ivan Vagner, mürettebat arkadaşı Don Pettit ve Soyuz komutanı Aleksey Ovchinin; mavi takım elbiseli (soldan sağa) Crew Dragon komutanı Nick Hague ve kozmonot Alexander Gorbunov.


NASA



NASA ve Boeing, önümüzdeki üç ayı Starliner'ın mürettebatını güvenli bir şekilde Dünya'ya geri getirip getiremeyeceğini belirlemek için testler ve analizler yürüterek geçirdi. Sonuçta NASA yöneticileri Wilmore ve Williams'ı istasyonda tutmaya karar verdi ve Starliner'ı mürettebatı olmadan indirmek.

Bu kararı, iki astronotun Cumartesi günü fırlatılan Crew Dragon ile eve dönebileceğini bilerek verdiler. İki Mürettebat 9 astronotu – Zena Cardman ve Stephanie Wilson – Lahey ve Gorbunov Şubat ayında Dünya'ya döndüğünde Wilmore ve Williams'a koltuk sağlamak için mürettebattan çıkarıldı.

Nihayet eve vardıklarında Wilmore ve Williams, Hague ve Gorbunov'un beş aya kıyasla uzayda 262 gün geçirmiş olacaklar.

Crew 9 uçuşu, SpaceX'in bu yıl şimdiye kadarki 95'inci uçuşuydu. Ve bu, şirketin üç aydan kısa bir süre içinde sorunla karşılaştığı üçüncü uçuşuydu.

Crew Dragon, Uluslararası Uzay İstasyonuna son yaklaşıyor.


NASA



SpaceX, Kaliforniya, Florida'ya veya açık denizdeki insansız hava araçlarına inebilen Falcon 9 birinci aşama güçlendiricilerini kurtarıyor, yeniliyor ve yeniden fırlatıyor. İkinci aşamalar iyileşmez.

Bunun yerine, SpaceX, yıkıcı bir parçalanma için aşamaları atmosfere geri sürmek için üst aşama motor ateşlemelerini emrediyor ve herhangi bir enkazın, nakliye şeritlerinden veya yerleşim alanlarından oldukça uzakta bir okyanusa düşmesini sağlıyor.

SpaceX, Falcon 9'un üst kısımlarını görevlerinden sonra yörüngeden çıkararak, bunların hiçbir zaman diğer uzay araçlarıyla çarpışma riski oluşturmamasını veya halihazırda alçak Dünya yörüngesinde bulunan uzay enkazına katkıda bulunmamasını sağlıyor.

11 Temmuz'da 20 Starlink internet uydusunun fırlatılması sırasında Falcon 9'un ikinci aşama arızalandı ve uygun yörüngeye ulaşmak için gereken “yanmayı” tamamlayamadı. Planlanandan daha düşük bir yörüngeye sıkışan 20 uydunun tümü atmosfere geri düştü ve yandı.

SpaceX, Federal Havacılık İdaresi'nin talimatıyla uçuşları kısa süreliğine askıya aldı, ancak sorun hızla tespit edilip giderildi ve soruşturma devam ederken şirketin uçuşlara devam etmesine izin verildi.

Daha sonra, 28 Ağustos'taki başka bir Starlink lansmanı sırasındaİnişe doğru alçalan Falcon 9'un ilk aşaması, açık denizdeki bir insansız hava aracı gemisinin güvertesine düştü. SpaceX neyin yanlış gittiğine ya da varsa ne gibi düzeltici eylemlerin gerekli olduğuna ilişkin herhangi bir bilgi vermedi ancak uçuşlar üç gün sonra yeniden başladı.

SpaceX, Cumartesi günü X'te geç saatlerde yapılan gönderi dışında Crew Dragon'un üst aşamasının hedef dışı yeniden girişi hakkında hiçbir ayrıntı vermedi.

Falcon 9'un ikinci aşama Merlin motorunun nozulu, Crew 9 uzay aracını Uluslararası Uzay İstasyonu ile randevu için planlanan yörüngeye doğru hızlandırırken kırmızı renkte parlıyor. Ateşleme iyi gitti ve Crew Dragon kapsülü güvenli bir şekilde yoluna gönderildi. Ancak ikinci aşama, roketi atmosfere sürmek için daha sonra yapılan motor ateşlemesi sırasında arızalandı.


SpaceX



Cumartesi günkü fırlatmaya girerken SpaceX, bu hafta Kaliforniya'daki Vandenberg Uzay Kuvvetleri Üssü'nden 20 OneWeb geniş bant uydusunu fırlatmayı ve ardından Cape Canaveral'dan bir Starlink fırlatmayı planlıyordu. Her iki uçuş da şu anda beklemede.

Daha da önemlisi, Falcon 9, Avrupa Uzay Ajansı'nın 390 milyon dolarlık Hera asteroit sondasını 7 Ekim civarında Cape Canaveral Uzay Kuvvetleri İstasyonundan fırlatmak için kullanılacak, ardından NASA'nın 5,2 milyar dolarlık Europa Clipper Jüpiter sondası Ekim ayında Kennedy Uzay Merkezi'nden fırlatılacak. 10.

Hera, asteroit Didymos'a ve NASA'nın DART sondasının 2022'de çarptığı küçük bir cisim olan uydusu Dimorphos'a doğru yola çıkacak. Hera, çarpma nedeniyle ayın yapısının ve yörüngesinin nasıl değiştiğini belirlemek için sistemi ayrıntılı olarak inceleyecek. Birincil hedef, bir gün Dünya'yı tehdit eden bir asteroitin güvenli bir şekilde yönünün nasıl değiştirilebileceği hakkında daha fazla bilgi edinmektir.

Europa Clipper, Jüpiter'in buzla kaplı uydusu Europa'yı keşfetmeyi ve geniş bir yüzey altı okyanusunun yaşanabilirliğini belirlemeyi amaçlayan bir “amiral gemisi” görevidir. Şimdiye kadar yapılmış en büyük gezegen sondasıdır ve yoluna gönderilmesi için birbirine bağlanmış üç Falcon 9 ilk aşaması ve tek bir üst aşamadan oluşan güçlü bir Falcon Heavy roketi gerektirir.

Her iki görevin de Dünya, Mars, Jüpiter ve asteroitlerin konumlarına göre tanımlanan nispeten kısa “gezegensel” fırlatma pencereleri sırasında yerden kalkması gerekiyor. Hera'nın penceresi 7 Ekim'de açılıyor ve 25 Ekim'de kapanıyor. Europa Clipper'ın lansman penceresi 10 Ekim'de açılıyor ve 6 Kasım'a kadar devam edecek.

Bir gezegensel pencerenin kaçırılması, uzun ve maliyetli gecikmelere neden olabilir; bu sırada yerçekimine yardımcı uçuşlar için gerekli olan Dünya, Jüpiter, asteroitler ve Mars, fırlatmayı mümkün kılan uygun yörünge konumlarına geri döner.

Kennedy Uzay Merkezi Fırlatma Hizmetleri Programında üst düzey yönetici olan Armando Piloto, Europa Clipper görevi için kullanılan Falcon Heavy aşamalarının kurtarılmayacağını söyledi. Bunun yerine, sondayı Jüpiter'e beş yıllık bir yolculuğa göndermek için gereken hıza ulaşmak için tüm itici yakıtlarını tüketecekler.

“İkinci aşamanın yanması sırasında, uzay aracının bulunduğu aracın saatte yaklaşık 25.000 mil yol kat edeceğini ve bunun Falcon'un ikinci aşaması için Europa Clipper için şimdiye kadarki en yüksek hız olacağını belirteceğim” dedi. yakın zamanda yapılan bir brifing.

SpaceX'in Temmuz ve Ağustos arızalarından sonraki hızlı toparlanmaları göz önüne alındığında, Cumartesi günü meydana gelen üst aşamadaki yeniden giriş anormalliği, muhtemelen Europa Clipper ve Hera misyonlarının fırlatma pencereleri içinde yerden kalkmasını sağlayacak şekilde zamanında çözülecektir. Ancak bu, en son başarısızlık araştırmasının sonuçlarına bağlı olacaktır.



Daha




William Harwood


Bill Harwood, önce United Press International'ın Cape Canaveral büro şefi, şimdi de Haberler'in danışmanı olarak 1984'ten bu yana tam zamanlı olarak ABD uzay programını takip ediyor.