Firefly Aerospace'in “Blue Ghost” Lander, Lunar yörüngesinden ayrıldı ve Pazar günü erken saatlerde roketle çalışan bir gol attı ve ticari olarak inşa edilmiş ve işletilen bir robot uzay aracıyla ilk tamamen başarılı ay inişini çekti.
Blue Ghost Lander'daki bir kameradan geri dönen dramatik bir fotoğraf, uzay aracının aydaki gölün gölgesini, Lunar ufkunun üzerindeki alanda asılı olan Dünya ile golle kısa bir süre sonra gösteriyor.
Firefly havacılık
62 kilometrelik bir yörüngede dairesel bir yörüngede ayın uzak tarafının üzerinde uçan çömelme, ana motorunu saat 2: 31'de ateşledi ve Dünya'dan bakıldığında ayın kuzeydoğu çeyreğinde Mare Krizi'ndeki iniş bölgesine 63 dakikalık bir iniş attı.
6.6 metrelik Lander, ana motorunu ve sekiz küçük reaksiyon kontrol sistemini veya RCS'yi kullanmadan önce önümüzdeki 52 dakika boyunca, hızını iniş alanının üzerindeki pozisyona geçerken yaklaşık 3.800 mil / saatten 90 mil / saate indirmek için itti.
Kayalar, eğimler ve diğer tehlikeler için aşağıdaki araziyi özerk bir şekilde analiz ettikten sonra, Blue Ghost sekiz reaksiyon kontrol sistemi jetinin gücünü kullanarak indi. Jetler, setin son 30 feet kadar sadece 2,2 mil / saate kadar yavaşlamadan önce hızı ve yönü kontrol etmek için gerektiği gibi darbediler.
Toplu olarak “Fireflies” olarak bilinen ateş böceği havacılık çalışanları ve aile üyeleri, 11.5 metrelik uzay aracı yüzeye yaklaştıkça şirketin Austin, Teksas, karargahı ve görev kontrol merkezinin yakınındaki büyük bir monitörde telemetri akışını izledi.
“On bir metre yukarı,” dedi bir uçuş denetleyicisi Firefly Mission Control ses döngüsünde. Bir dakika sonra, iticiler kapandı ve Blue Ghost'un şok emici iniş bacaklarındaki yüzey temas sensörleri ay yüzeyinde olduklarını gösterdi.
“Motor kapatma doğruladı,” diye doğruladı bir uçuş denetleyicisi.
“Güç nominal, araç (güneş hücreleri ile) şarj ediyor,” diye konuştu.
Başka bir kontrolör, izleyicilerden alkışların başlamasını isteyen başka bir denetleyici, “IMU (Ataletsel Ölçüm Birimi) ay yerçekimini bildirdi ve kararlı” dedi.
Baş mühendis olan Will Coogan, resmi sonuçlarla birlikte geldi: “Hepiniz iniş yapıyorsun! Aydayız!”
Mavi Hayalet İniş Dizisi.
Firefly havacılık
Birleştirilmiş ateş böcekleri anında tezahürat, sarılmalar ve kısık alkışlara patladı. Birkaç dakika sonra, “Yeniden Büyük Olun” şapkaları dağıtıldı.
Firefly mühendislik başkan yardımcısı Brigette Oakes, “Ateşböceği aya dik, istikrarlı bir durumda başarılı bir şekilde dokundu ve tamamen başarılı bir ay inişini tamamlayan ilk ticari şirket oldu.” Dedi.
Apollo 11 Moonwalker Buzz Aldrin, sosyal medya platformu X'teki bir yazıda dedi: “'İletişim Işığı, Motor Durağı!' Tebrikler Blue Ghost'un Misyonu 1 Başarılı Ay Landing için NASA ve özel alan şirketleri arasındaki işbirliklerinde yeni bir kilometre taşını işaret ediyor. “
Firefly havacılık çalışanları ve aile üyeleri, Blue Ghost Lunar Lander'ın başarılı inişini neşelendirir ve alkışlar.
NASA/Firefly Havacılık ve Uzay
15 Ocak'ta başlatıldı, İniş, iki haftalık bir ay gününün başlangıcıyla çakışacak şekilde zamanlanmıştır. Güneş enerjili Blue Ghost, güneş ışığı mevcutken ve her şey yolunda giderse, depolanan pil gücünü kullanarak ay gecesine birkaç saat boyunca 10 NASA sponsorlu deneyler çalıştıracak. Bundan sonra sessiz kalacak.
Ateşböceği CEO'su Jason Kim, lansman öncesi röportajda, “Mavi ayda uzun zaman önce, bu tür aylar inişleri aya inmek için milyarlarca dolar ve ülkeyi (onlardan) geri aldı.” Dedi.
“Bu, sabit fiyatlı bir sözleşmede maliyetin kesirlerine aya inecek ve bunu en son ticari teknolojiyle yapacak olan ateş böceği havacılığı” dedi. “Tıpkı Simone Biles'in inişleri Olimpiyatlara yapıştığı gibi, aynı şeyi Teksas eyaleti, Amerika ve dünya için yapacağız.”
Firefly uzay aracı program direktörü Ray Allensworth için, Ay asla aynı görünmeyecek.
“Şimdiye kadar (aya) baktığınız için hepimiz hayal ediyorduk ve sadece burada olacağını hayal ediyorsunuz” dedi. “Ama şimdi, orada olduğunu biliyorsun ve bu tamamen farklı bir duygu. Yani, evet, bir sonraki dolunay, sadece uyumayacağım. Bütün gece ona bakacağım.”
NASA, ajansın ticari ay yük hizmetleri (CLPS) girişiminin bir parçası olarak aya 44 milyon dolarlık 10 ajans destekli bilim enstrümanı ve teknoloji gösterileri taşımak için Firefly Havacılık ve Uzay'a 101 milyon dolar ödemeyi kabul etti.
Blue Ghost Lander, lansmandan önce temiz bir odada görüldü.
Firefly havacılık
CLPS programı, Artemis astronotları bu on yılın ilerleyen saatlerinde ay Güney Kutbu'nun yakınındaki yüzeyde çalışmaya başlamadan önce özel endüstriyi aya ihtiyaç duyulan bilim ve mühendislik verilerini toplamak için aya başlatmaya teşvik etmeyi amaçlamaktadır.
NASA merkezinde uzay bilimi direktörü Nicky Fox, “İnsanlarımızı aya geri göndermeden önce, buna hazırlanmak için çok fazla bilim ve çok fazla teknoloji gönderiyoruz.” Dedi.
Diyerek şöyle devam etti: “Apollo döneminde çok fazla ders öğrendik ve Firefly'nin Blue Ghost'da teknolojik ve bilim gösterileri, sadece daha fazla bilim keşfetme yeteneğimizde değil, aynı zamanda uzay aracı enstrümanlarımızın güvenliğini ve en önemlisi astronotlarımızın güvenliğini sağlamak için kritik olacaktır.”
Firefly'nin enstrümanları arasında, iniş iticilerinin ay toprağını nasıl rahatsız ettiğini, ince taneli toz parçacıklarının uzay aracı yüzeylerine nasıl yapıştığını ve birikmiş kontaminasyonu gidermek için elektrodinamik tekniklerin ay ortamında çalışıp çalışmayacağını incelemek için tasarlanmış üç tane bulunmaktadır.
Bir matkap, farklı derinliklerde toprak sıcaklıklarını ölçmek için mavi hayaletin altındaki yüzeye taşıyacakken, yeni bir örnek toplama sistemi, robot kol tipi geri alma sistemlerine olan ihtiyacı önleyen yüzey parçacıklarını bir yakalama cihazına kelimenin tam anlamıyla bir yakalama cihazına üflemeye çalışacaktır.
Radyasyona toleranslı bir bilgisayar test edilecektir, başka bir cihaz GPS navigasyon uydu verilerini Dünya'dan çekmeye ve işlemeye çalışacaktır, bir Retroreflector toprak bazlı lazerler için bir konumlandırma hedefi olarak hizmet edecektir ve başka bir cihaz, güneş rüzgarı ve Dünya'nın manyetik alanı arasındaki etkileşimleri gösteren X-ışını görüntüleri alacaktır.
İlk mavi hayalet görevinin yanı sıra Firefly, 2026'da ikinci bir uçuş için 130 milyon dolarlık bir CLPS sözleşmesi düzenliyor, bu da mavi hayalet bir iniş ve Elytra adı verilen yörünge uzay aracı olan ayın uzak tarafına. 179 milyon dolar değerinde bir başka CLPS sözleşmesi, Blue Ghost Lander, Rover ve başka bir yörünge için ödeme yapmak.
Kim, “Bu günlerden biri, ayın ticari yönleri açısından oraya gideceğiz.” Dedi. Diyerek şöyle devam etti: “Kendini sürdürecek ve büyüyecek birçok iş planı olacak. Uzayda yaşamı sürdürmek için sık sık yeni görevleri test etmek için harika bir yer ve Mars için de bir adım taşı.”
Bir sanatçının ayın yüzeyinde mavi hayalet hakkındaki izlenimi.
Firefly havacılık
Blue Ghost, ay yüzeyine ulaşmak için son bir buçuk ay içinde piyasaya sürülen ticari olarak geliştirilmiş üç inişten ilkidir.
Geçen Ocak ayında aynı Falcon 9 roketinde Blue Ghost ile uzaya yolculuk paylaşmak, Tokyo merkezli Ispace tarafından inşa edilen “Direnç” adlı bir uzay aracı olan başka bir Moon Lander'dı. Şirket ilk inişini geçen yıl aya gönderdi, ancak yüzeye çarptı Bir yazılım aksaklığı nedeniyle yakıt bittikten sonra.
Uygun şekilde adlandırılan esneklik, Mayıs ayında bir iniş girişimi için istenen iniş yörüngesine ulaşmak için ay yerçekimini kullanan düşük enerjili bir yörünge olan Mavi Hayalet'ten farklı bir yol izledi.
Yine başka bir ay Lander, Houston merkezli sezgisel makineler ve Athena olarak bilinen, geçen Çarşamba günü başka bir Falcon 9 tarafından başlatıldı ve 6 Mart ayına dokunması bekleniyor. Şirketin ilk inişli Odysseus, geçen yıl aya başarılı bir şekilde indi, ancak gol attı ve planlanan tüm araştırmalarını tamamlayamadı.
Athena, büyük ölçüde NASA'nın CLPS programı tarafından finanse edildi ve şirkete sofistike bir matkap ve kitle spektrometresi taşımak için 62,5 milyon dolar ödemeyi kabul etti.
NASA, buz birikintileri arayışında kalıcı olarak gölgeli bir kratere atlayacak küçük roketle çalışan küçük bir “huniye” için aydaki hücresel iletişimi test etmek için Nokia'ya 15 milyon dolarlık bir teknoloji “devrilme noktası” sözleşmesi verdi.
Daha
William Harwood
Bill Harwood, ilk olarak United Press International için Cape Canaveral Büro şefi ve şimdi Haberler danışmanı olarak ABD Uzay Programını tam zamanlı olarak ele alıyor.
Blue Ghost Lander'daki bir kameradan geri dönen dramatik bir fotoğraf, uzay aracının aydaki gölün gölgesini, Lunar ufkunun üzerindeki alanda asılı olan Dünya ile golle kısa bir süre sonra gösteriyor.
Firefly havacılık
62 kilometrelik bir yörüngede dairesel bir yörüngede ayın uzak tarafının üzerinde uçan çömelme, ana motorunu saat 2: 31'de ateşledi ve Dünya'dan bakıldığında ayın kuzeydoğu çeyreğinde Mare Krizi'ndeki iniş bölgesine 63 dakikalık bir iniş attı.
6.6 metrelik Lander, ana motorunu ve sekiz küçük reaksiyon kontrol sistemini veya RCS'yi kullanmadan önce önümüzdeki 52 dakika boyunca, hızını iniş alanının üzerindeki pozisyona geçerken yaklaşık 3.800 mil / saatten 90 mil / saate indirmek için itti.
Kayalar, eğimler ve diğer tehlikeler için aşağıdaki araziyi özerk bir şekilde analiz ettikten sonra, Blue Ghost sekiz reaksiyon kontrol sistemi jetinin gücünü kullanarak indi. Jetler, setin son 30 feet kadar sadece 2,2 mil / saate kadar yavaşlamadan önce hızı ve yönü kontrol etmek için gerektiği gibi darbediler.
Toplu olarak “Fireflies” olarak bilinen ateş böceği havacılık çalışanları ve aile üyeleri, 11.5 metrelik uzay aracı yüzeye yaklaştıkça şirketin Austin, Teksas, karargahı ve görev kontrol merkezinin yakınındaki büyük bir monitörde telemetri akışını izledi.
“On bir metre yukarı,” dedi bir uçuş denetleyicisi Firefly Mission Control ses döngüsünde. Bir dakika sonra, iticiler kapandı ve Blue Ghost'un şok emici iniş bacaklarındaki yüzey temas sensörleri ay yüzeyinde olduklarını gösterdi.
“Motor kapatma doğruladı,” diye doğruladı bir uçuş denetleyicisi.
“Güç nominal, araç (güneş hücreleri ile) şarj ediyor,” diye konuştu.
Başka bir kontrolör, izleyicilerden alkışların başlamasını isteyen başka bir denetleyici, “IMU (Ataletsel Ölçüm Birimi) ay yerçekimini bildirdi ve kararlı” dedi.
Baş mühendis olan Will Coogan, resmi sonuçlarla birlikte geldi: “Hepiniz iniş yapıyorsun! Aydayız!”
Mavi Hayalet İniş Dizisi.
Firefly havacılık
Birleştirilmiş ateş böcekleri anında tezahürat, sarılmalar ve kısık alkışlara patladı. Birkaç dakika sonra, “Yeniden Büyük Olun” şapkaları dağıtıldı.
Firefly mühendislik başkan yardımcısı Brigette Oakes, “Ateşböceği aya dik, istikrarlı bir durumda başarılı bir şekilde dokundu ve tamamen başarılı bir ay inişini tamamlayan ilk ticari şirket oldu.” Dedi.
Apollo 11 Moonwalker Buzz Aldrin, sosyal medya platformu X'teki bir yazıda dedi: “'İletişim Işığı, Motor Durağı!' Tebrikler Blue Ghost'un Misyonu 1 Başarılı Ay Landing için NASA ve özel alan şirketleri arasındaki işbirliklerinde yeni bir kilometre taşını işaret ediyor. “
Firefly havacılık çalışanları ve aile üyeleri, Blue Ghost Lunar Lander'ın başarılı inişini neşelendirir ve alkışlar.
NASA/Firefly Havacılık ve Uzay
15 Ocak'ta başlatıldı, İniş, iki haftalık bir ay gününün başlangıcıyla çakışacak şekilde zamanlanmıştır. Güneş enerjili Blue Ghost, güneş ışığı mevcutken ve her şey yolunda giderse, depolanan pil gücünü kullanarak ay gecesine birkaç saat boyunca 10 NASA sponsorlu deneyler çalıştıracak. Bundan sonra sessiz kalacak.
Ateşböceği CEO'su Jason Kim, lansman öncesi röportajda, “Mavi ayda uzun zaman önce, bu tür aylar inişleri aya inmek için milyarlarca dolar ve ülkeyi (onlardan) geri aldı.” Dedi.
“Bu, sabit fiyatlı bir sözleşmede maliyetin kesirlerine aya inecek ve bunu en son ticari teknolojiyle yapacak olan ateş böceği havacılığı” dedi. “Tıpkı Simone Biles'in inişleri Olimpiyatlara yapıştığı gibi, aynı şeyi Teksas eyaleti, Amerika ve dünya için yapacağız.”
Firefly uzay aracı program direktörü Ray Allensworth için, Ay asla aynı görünmeyecek.
“Şimdiye kadar (aya) baktığınız için hepimiz hayal ediyorduk ve sadece burada olacağını hayal ediyorsunuz” dedi. “Ama şimdi, orada olduğunu biliyorsun ve bu tamamen farklı bir duygu. Yani, evet, bir sonraki dolunay, sadece uyumayacağım. Bütün gece ona bakacağım.”
NASA, ajansın ticari ay yük hizmetleri (CLPS) girişiminin bir parçası olarak aya 44 milyon dolarlık 10 ajans destekli bilim enstrümanı ve teknoloji gösterileri taşımak için Firefly Havacılık ve Uzay'a 101 milyon dolar ödemeyi kabul etti.
Blue Ghost Lander, lansmandan önce temiz bir odada görüldü.
Firefly havacılık
CLPS programı, Artemis astronotları bu on yılın ilerleyen saatlerinde ay Güney Kutbu'nun yakınındaki yüzeyde çalışmaya başlamadan önce özel endüstriyi aya ihtiyaç duyulan bilim ve mühendislik verilerini toplamak için aya başlatmaya teşvik etmeyi amaçlamaktadır.
NASA merkezinde uzay bilimi direktörü Nicky Fox, “İnsanlarımızı aya geri göndermeden önce, buna hazırlanmak için çok fazla bilim ve çok fazla teknoloji gönderiyoruz.” Dedi.
Diyerek şöyle devam etti: “Apollo döneminde çok fazla ders öğrendik ve Firefly'nin Blue Ghost'da teknolojik ve bilim gösterileri, sadece daha fazla bilim keşfetme yeteneğimizde değil, aynı zamanda uzay aracı enstrümanlarımızın güvenliğini ve en önemlisi astronotlarımızın güvenliğini sağlamak için kritik olacaktır.”
Firefly'nin enstrümanları arasında, iniş iticilerinin ay toprağını nasıl rahatsız ettiğini, ince taneli toz parçacıklarının uzay aracı yüzeylerine nasıl yapıştığını ve birikmiş kontaminasyonu gidermek için elektrodinamik tekniklerin ay ortamında çalışıp çalışmayacağını incelemek için tasarlanmış üç tane bulunmaktadır.
Bir matkap, farklı derinliklerde toprak sıcaklıklarını ölçmek için mavi hayaletin altındaki yüzeye taşıyacakken, yeni bir örnek toplama sistemi, robot kol tipi geri alma sistemlerine olan ihtiyacı önleyen yüzey parçacıklarını bir yakalama cihazına kelimenin tam anlamıyla bir yakalama cihazına üflemeye çalışacaktır.
Radyasyona toleranslı bir bilgisayar test edilecektir, başka bir cihaz GPS navigasyon uydu verilerini Dünya'dan çekmeye ve işlemeye çalışacaktır, bir Retroreflector toprak bazlı lazerler için bir konumlandırma hedefi olarak hizmet edecektir ve başka bir cihaz, güneş rüzgarı ve Dünya'nın manyetik alanı arasındaki etkileşimleri gösteren X-ışını görüntüleri alacaktır.
İlk mavi hayalet görevinin yanı sıra Firefly, 2026'da ikinci bir uçuş için 130 milyon dolarlık bir CLPS sözleşmesi düzenliyor, bu da mavi hayalet bir iniş ve Elytra adı verilen yörünge uzay aracı olan ayın uzak tarafına. 179 milyon dolar değerinde bir başka CLPS sözleşmesi, Blue Ghost Lander, Rover ve başka bir yörünge için ödeme yapmak.
Kim, “Bu günlerden biri, ayın ticari yönleri açısından oraya gideceğiz.” Dedi. Diyerek şöyle devam etti: “Kendini sürdürecek ve büyüyecek birçok iş planı olacak. Uzayda yaşamı sürdürmek için sık sık yeni görevleri test etmek için harika bir yer ve Mars için de bir adım taşı.”
Bir sanatçının ayın yüzeyinde mavi hayalet hakkındaki izlenimi.
Firefly havacılık
Blue Ghost, ay yüzeyine ulaşmak için son bir buçuk ay içinde piyasaya sürülen ticari olarak geliştirilmiş üç inişten ilkidir.
Geçen Ocak ayında aynı Falcon 9 roketinde Blue Ghost ile uzaya yolculuk paylaşmak, Tokyo merkezli Ispace tarafından inşa edilen “Direnç” adlı bir uzay aracı olan başka bir Moon Lander'dı. Şirket ilk inişini geçen yıl aya gönderdi, ancak yüzeye çarptı Bir yazılım aksaklığı nedeniyle yakıt bittikten sonra.
Uygun şekilde adlandırılan esneklik, Mayıs ayında bir iniş girişimi için istenen iniş yörüngesine ulaşmak için ay yerçekimini kullanan düşük enerjili bir yörünge olan Mavi Hayalet'ten farklı bir yol izledi.
Yine başka bir ay Lander, Houston merkezli sezgisel makineler ve Athena olarak bilinen, geçen Çarşamba günü başka bir Falcon 9 tarafından başlatıldı ve 6 Mart ayına dokunması bekleniyor. Şirketin ilk inişli Odysseus, geçen yıl aya başarılı bir şekilde indi, ancak gol attı ve planlanan tüm araştırmalarını tamamlayamadı.
Athena, büyük ölçüde NASA'nın CLPS programı tarafından finanse edildi ve şirkete sofistike bir matkap ve kitle spektrometresi taşımak için 62,5 milyon dolar ödemeyi kabul etti.
NASA, buz birikintileri arayışında kalıcı olarak gölgeli bir kratere atlayacak küçük roketle çalışan küçük bir “huniye” için aydaki hücresel iletişimi test etmek için Nokia'ya 15 milyon dolarlık bir teknoloji “devrilme noktası” sözleşmesi verdi.
Daha
William Harwood
Bill Harwood, ilk olarak United Press International için Cape Canaveral Büro şefi ve şimdi Haberler danışmanı olarak ABD Uzay Programını tam zamanlı olarak ele alıyor.